fot. CC/Wikimedia

O czym jeszcze warto pamiętać:

  • sprawdź, czy Twój samochód jest w pełni sprawny i ma ważne badanie techniczne;
  • zaplanuj szczegółowo trasę dojazdu, oprócz nawigacji zabierz także papierową mapę;
  • zaopatrz się w dodatkowe akcesoria jak latarka, zapasowe żarówki, kamizelka odblaskowa, ładowarka do telefonu, koc, a także zapas picia i jedzenia;
  • weź gotówkę, a nie tylko kartę kredytową;
  • sprawdź, gdzie po drodze są stacje z rodzajem paliwa, jakiego potrzebujesz – stacje benzynowe, a w przypadku auta na gaz – stacje LPG;
  • nie zapomnij o opłatach za przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu;
  • pamiętaj o ubezpieczeniu turystycznym od kosztów leczenia oraz nieszczęśliwych wypadków.

Ograniczenia i wymagania drogowe w krajach, przez które będziesz podróżował

Aby uniknąć przykrych niespodzianek, należy przed wyjazdem zapoznać się z zasadami drogowymi obowiązującymi w kraju, po którym będziesz się poruszał pojazdem. Kluczowe informacje, które powinieneś znać, to np. ograniczenia prędkości, obowiązek dotyczący jazdy z włączonymi światłami, posiadania wyposażenia pierwszej pomocy, zapinania pasów bezpieczeństwa na siedzeniach przednich i tylnych, posiadania kamizelki odblaskowej i winiety potwierdzającej dokonanie zapłaty za korzystanie z autostrad.

Upewnij się również, czy masz aktualną polisę OC, a także czy w kraju, do którego się wybierasz, nie powinieneś mieć dokumentu „Zielona Karta”.

Oto jak przedstawiają się wymagania ubezpieczeniowe w poszczególnych krajach:

1)       kraje, w których wystarczy, że będziesz miał polisę OC:

  • Andora, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Serbia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Węgry, Włochy;

2)       kraje, w których należy mieć Zieloną Kartę:

  • Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina;

3)  w przypadku innych krajów należy ustalić, czy na ich terenie istnieje obowiązek posiadania ubezpieczenia OC kierującego pojazdem. Jeżeli tak, to należy je nabyć na przejściu granicznym. Jeżeli nie ma takiego obowiązku – spróbuj ustalić czy można taka polisę wykupić dobrowolnie. Inaczej bowiem, w sytuacji spowodowania przez Ciebie kolizji czy wypadku możesz zostać zobowiązany do pokrycia kosztów związanych z poniesiona szkodą;

4)       jeśli masz ubezpieczenie AC lub assistance, sprawdź, czy zakres terytorialny polisy AC obejmuje kraje, po których będziesz poruszał się pojazdem;

5)      upewnij się, czy Twoja polisa assistance obejmuje przydatne za granicą świadczenia – holowanie pojazdu, samochód zastępczy czy organizację noclegu.

fot. CC/Wikimedia
fot. CC/Wikimedia

Wypadek za granicą – jak się zachować

Bezpieczeństwo ruchu w miejscu zdarzenia – pamiętaj, aby:

1)      udzielić niezbędnej pomocy ewentualnym rannym;

2)      zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Konieczne będzie ustawienie właściwej sygnalizacji oraz udrożnienie ruchu. Szczegóły postępowania określa prawo drogowe danego kraju.

Wymiana danych pomiędzy uczestnikami zdarzenia:

1)      jeśli masz formularz wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym w wersji polsko-angielskiej, wypełnij go wraz z pozostałymi uczestnikami zdarzenia. Druk możesz pobrać ze strony PIU: http://www.piu.org.pl/public/upload/ibrowser/Wspolne%20oswiadczenie/wspolne_oswiadczenie_o_zdarzeniu_drogowym_formularz%2018%2010-12.pdf;

2)       jeśli nie posiadasz przy sobie takiego formularza, koniecznie zanotuj:

o      dane personalne pozostałych kierowców uczestniczących w wypadku;

o      dane personalne właścicieli pozostałych pojazdów;

o      dane identyfikacyjne pojazdów uczestniczących w wypadku: numer rejestracyjny, markę, model i typ pojazdu, kraj rejestracji pojazdu itp.;

o      numery polis ubezpieczeniowych (OC lub Zielonej Karty) i dane zakładów ubezpieczeń, w których zawarto umowy ubezpieczenia OC lub ZK;

o      numer, datę i organ wydający prawo jazdy każdego z uczestników zdarzenia;

3)       jeżeli jesteś poszkodowanym, oprócz powyższych danych, poproś sprawcę o podpisane oświadczenie, w którym potwierdza okoliczności zdarzenia
i przyznaje się do winy.

Jeżeli okoliczności na to pozwalają, warto również:

Þ     spisać dane świadków – umożliwi Ci to wyjaśnienie sprawy w przypadku rozbieżności w zeznaniach poszczególnych uczestników wypadku;

Þ     sporządzić zdjęcia z miejsca kolizji – każde zdjęcie, nawet wykonane telefonem komórkowym, może być pomocne przy ustaleniu okoliczności zdarzenia i rozmiaru szkody.

Pamiętaj:

Þ     aby poprosić sprawcę wypadku o oświadczenie potwierdzające okoliczności zdarzenia oraz jego przyznanie się do winy – wystarczy wypełnienie i podpisanie wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym,

Þ     o sprawdzeniu w dokumentach tożsamości danych osobowych sprawcy wypadku podanych na oświadczeniu.

Jak i gdzie zgłosić szkodę za granicą

Jeżeli jesteś poszkodowanym i posiadasz autocasco i/lub assistance:

  • skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem autocasco/assistance w Polsce lub jego przedstawicielem na terenie kraju w którym przebywasz. W ten sposób dowiesz się, jak postępować dalej;
  • jeżeli będzie to konieczne, ubezpieczenie autocasco/assistance pozwoli Ci na naprawę auta za granicą i kontynuowanie podróży.

Jeżeli jesteś poszkodowanym, ale nie masz autocasco i/lub assistance:

  • jeśli znasz język danego kraju, możesz próbować zgłosić szkodę na miejscu u ubezpieczyciela sprawcy;
  • najpewniej czeka Cię samodzielne zadbanie o holowanie auta i/lub poniesienie kosztów prowizorycznej naprawy auta. Pieniądze te odzyskasz dopiero po powrocie do kraju i zgłoszeniu szkody u reprezentanta do spraw roszczeń ubezpieczyciela sprawcy w Polsce. Dlatego za granicą autocasco jest niemal niezbędne. Kto jest reprezentantem ubezpieczyciela sprawcy do spraw roszczeń? Dowiesz się tego w Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (www.pbuk.pl lub pod numerem telefonu + 48 22 551 51 00).

Pamiętaj, że te zasady obowiązują wyłącznie w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Wielka Brytania, Węgry, Włochy) oraz w Andorze, Serbii i Szwajcarii;

  • jeżeli sprawcą zdarzenia jest kierujący pojazdem zarejestrowanym w kraju spoza EOG oraz nie w Andorze, Serbii lub Szwajcarii, ale posiadający ważną Zieloną Kartę, szkodę należy zgłosić:

o    będąc jeszcze za granicą, do Biura Narodowego kraju zdarzenia – adres znajduje się na odwrocie Zielonej Karty lub na stronie internetowej PBUK – które udzieli instrukcji co do dalszego postępowania;

o    bezpośrednio w zakładzie ubezpieczeń sprawcy szkody.

Niezbędne numery telefonów podczas podróży zagranicznej

  1. Europejski Numer Alarmowy: 112, jest to jednolity numer alarmowy obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
  2. Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: +48 22 551 51 00.
  3. Zawsze przed wyjazdem zagranicznym zanotuj numer telefonu i adres polskiej ambasady lub konsulatu.
  4. Zapisz w swoim telefonie lub miej w bagażu podręcznym numer do centrum alarmowego swojego ubezpieczyciela.

1 KOMENTARZ

  1. Zgadzam sie ze stwierdzeniem w artykule, że należy wykupić assistance i AC na wyjazd zagraniczny, ale po Polsce też. Zdarzyło mi si e raz uczestniczyć w wypadku (sporej kolizji) i gdyby nie assistance to nieźle by mnie pociągnęło po kieszeni. Korzystam z usług firmy Starter i nie zamierzam z nich rezygnowac..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.