fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Port w Gdyni zostanie pogłębiony i poszerzony. Za 20 miesięcy tor wodny prowadzący do portu będzie o 130 metrów szerszy i o 3 metry głębszy. Inwestycja zwiększy atrakcyjność portu i liczbę przeładunków.

Zarząd Portu Gdynia podpisał umowę z wykonawcami na realizację prac polegających na pogłębieniu i poszerzeniu toru podejściowego do portu. Umożliwi to żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m.

Obecne do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem – podkreśla dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Jest to drugi z trzech etapów projektu pn. Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia, prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Pozostałe dwa etapy to rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych portu.  

Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosi 3,5 mln m3, z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski, w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Przebudowana zostanie również głowica falochronu na wejściu głównym w części południowej i północnej. Wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.

Port Gdynia, będący częścią transeuropejskiej sieci transportowej biegnącej miedzy Bałtykiem a Morzem Adriatyckim, dostosowuje swoją infrastrukturę do zmieniających się wymagań armatorów i firm z branży morskiej. Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych –mówi prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA Jacek Sadaj.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi prawie 127 mln zł, w tym wysokość dofinansowania przez Unię Europejską to blisko 108 mln zł.

Projekt jest dobrym przykładem skutecznego działania na rzecz rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Infrastruktura dostępowa od strony wody, za którą odpowiadają urzędy morskie, oprócz bezpieczeństwa nawigacyjnego daje bezpośrednią korzyść dla budżetu państwa. Jej modernizacja zwiększa potencjał przeładunkowy, co wyraźnie widoczne jest w corocznych rekordach odnotowywanych przez nasze porty – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. – Lider, Rohde Nielsen A/S – Partner i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. – Partner.

Materiały: UM Gdynia/Ministerstwo Infrastruktury

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.