Port Gdynia ma już najnowocześniejszy na Bałtyku system odbioru ścieków ze statków przebywających w porcie. Dzięki wartej ponad 60 milionów złotych inwestycji nieczystości z wycieczkowców czy promów nie będą już trafiać bezpośrednio do portowych basenów.
Po ponad dwóch latach do użytku oddana została właśnie nowa proekologiczna inwestycja: sieć kanalizacyjna, która nieczystości z promów i wycieczkowców przepompowuje do nowej podczyszczalni, a stamtąd – wprost do miejskiego systemu oczyszczania.
– Bardzo duża i bardzo ważna inwestycja zrealizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia przy wsparciu środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. To duży skok technologiczny i, przede wszystkim, ekologiczny. Chodzi o to, by ścieki ze statków, zwłaszcza tam, gdzie wytwarza się ich dużo – z promów, cruiserów, co do których chcemy, by jak najwięcej wpływało ich do Gdyni – by te ścieki nie trafiały, jak to dawniej bywało, do morza, tylko by trafiały do systemu utylizacji – mówił Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Możliwość zagospodarowywania ścieków ze statków była do tej pory blokowana między innymi przez rygorystyczne wymogi – nowa infrastruktura pozwala na przeprowadzenie podobnego procesu, jak w przypadku nieczystości pochodzących z miejskiej sieci kanalizacyjnej, zmniejszając szkodliwy wpływ na środowisko.
– Mamy najbardziej nowoczesną strukturę związaną z odbiorem ścieków i zagospodarowaniem tych ścieków w basenie Morza Bałtyckiego – podkreśla Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Na nabrzeżach mamy komory zrzutowe, do których ścieki trafiają za pośrednictwem platform mobilnych, potem są za pośrednictwem kilku przepompowni odprowadzane tutaj, na teren podczyszczalni – wyjaśnia Magdalena Klawikowska, specjalistka nadzoru inwestorskiego Portu Gdynia.
Wbudynku portowym placu XXVII przy ulicy Polskiej zainstalowana została specjalistyczna aparatura, która – w dużej mierze automatycznie – będzie prowadzić cały proces podczyszczania nieczystości z portu. To chociażby mechaniczno-chemiczna podczyszczalnia, która jest w stanie przetworzyć do 1680 metrów sześciennych ścieków w ciągu doby, aparatura kontrolno-pomiarowa czy specjalistyczne biofiltry, które wychwytują uciążliwe zapachy i zmniejszają wpływ całej infrastruktury na najbliższe otoczenie. Na dwóch portowych nabrzeżach: Francuskim i Belgijskim działają tzw. instalacje zrzutowe, które odbierają ścieki bezpośrednio ze statków, ponadto przy nabrzeżu Francuskim wybudowano studnię zbiorczą, a przy ul. Polskiej powstały też zbiorniki retencyjno-wyrównawcze. Pozostałą część wspomnianego portowego placu XXVII przystosowano na potrzeby parkingu dla samochodów ciężarowych.
Cały projekt „Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia” kosztował około 61,7 miliona złotych, z czego 18,7 miliona złotych to unijne dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” w perspektywie 2014-2020.
Materiały: www.gdynia.pl