Port Gdynia ma już najnowocześniejszy na Bałtyku system odbioru ścieków ze statków przebywających w porcie. Dzięki wartej ponad 60 milionów złotych inwestycji nieczystości z wycieczkowców czy promów nie będą już trafiać bezpośrednio do portowych basenów.


Po ponad dwóch latach do użytku oddana została właśnie nowa proekologiczna inwestycja: sieć kanalizacyjna, która nieczystości z promów i wycieczkowców przepompowuje do nowej podczyszczalni, a stamtąd – wprost do miejskiego systemu oczyszczania.

Bardzo duża i bardzo ważna inwestycja zrealizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia przy wsparciu środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. To duży skok technologiczny i, przede wszystkim, ekologiczny. Chodzi o to, by ścieki ze statków, zwłaszcza tam, gdzie wytwarza się ich dużo – z promów, cruiserów, co do których chcemy, by jak najwięcej wpływało ich do Gdyni – by te ścieki nie trafiały, jak to dawniej bywało, do morza, tylko by trafiały do systemu utylizacji – mówił Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Możliwość zagospodarowywania ścieków ze statków była do tej pory blokowana między innymi przez rygorystyczne wymogi – nowa infrastruktura pozwala na przeprowadzenie podobnego procesu, jak w przypadku nieczystości pochodzących z miejskiej sieci kanalizacyjnej, zmniejszając szkodliwy wpływ na środowisko.

Mamy najbardziej nowoczesną strukturę związaną z odbiorem ścieków i zagospodarowaniem tych ścieków w basenie Morza Bałtyckiego – podkreśla  Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Na nabrzeżach mamy komory zrzutowe, do których ścieki trafiają za pośrednictwem platform mobilnych, potem są za pośrednictwem kilku przepompowni odprowadzane tutaj, na teren podczyszczalni – wyjaśnia Magdalena Klawikowska, specjalistka nadzoru inwestorskiego Portu Gdynia.

Wbudynku portowym placu XXVII przy ulicy Polskiej zainstalowana została  specjalistyczna aparatura, która – w dużej mierze automatycznie – będzie prowadzić cały proces podczyszczania nieczystości z portu. To chociażby mechaniczno-chemiczna podczyszczalnia, która jest w stanie przetworzyć do 1680 metrów sześciennych ścieków w ciągu doby, aparatura kontrolno-pomiarowa czy  specjalistyczne biofiltry, które wychwytują uciążliwe zapachy i zmniejszają wpływ całej infrastruktury na najbliższe otoczenie. Na dwóch portowych nabrzeżach: Francuskim i Belgijskim działają tzw. instalacje zrzutowe, które odbierają ścieki bezpośrednio ze statków, ponadto przy nabrzeżu Francuskim wybudowano studnię zbiorczą, a przy ul. Polskiej powstały też zbiorniki retencyjno-wyrównawcze. Pozostałą część wspomnianego portowego placu XXVII przystosowano na potrzeby parkingu dla samochodów ciężarowych.

Cały projekt „Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia” kosztował około 61,7 miliona złotych, z czego 18,7 miliona złotych to unijne dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” w perspektywie 2014-2020.

Materiały: www.gdynia.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.