Najstarsze w Polsce przedsiębiorstwo armatorskie łączy tradycję z nowoczesnym zarządzaniem. Polska Żegluga Morska dużo inwestuje i wciąż szuka nowych kontraktów.
W pierwszym półroczu 2011 roku PŻM przewiozła łącznie 9,6 mln ton ładunków, w tym: 2,5 mln ton produktów zbożowych, 1,2 mln ton węgla i koksu, 1,1 mln ton nawozów, 548 tys. ton fosforytów, 371 tys. ton płynnej siarki, 161 tys. ton rudy żelaza, 138 tys. ton wyrobów stalowych, 62 tys. ton siarki suchej. Ponadto : 388 tys. ton pozostałych masowych i 3,2 mln ton w ramach czarterów.
Jedynie 7,5 proc. to ładunki polskiego handlu zagranicznego, w tym 59 proc. w imporcie oraz 41 proc. w eksporcie. Pozostałą część, a więc 92,5 proc. ładunków statki PŻM przewożą pomiędzy portami obcymi.
Do Polski PŻM przywozi fosforyty z północnej Afryki na rachunek Zakładów Chemicznych Police (w ciągu pierwszego półrocza 2011 – ponad pół miliona ton), natomiast z Polski statki PŻM transportują koks do Bremen na rachunek firmy Arcelor Mittal.

Rok 2011 jest rekordowym, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM, która zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, w 1980 roku. Wówczas były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT.
W chwili obecnej Polska Żegluga Morska znajduje się w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu przewidzianego do realizacji w latach 2005-2015. W ramach tych inwestycji odebrano już łącznie 19 statków, w tym 10 ze stoczni Xingang (38-tysięczniki typu „Kujawy”), cztery ze stoczni New Times Shipyard (80-tysięczniki) oraz pięć jeziorowców ze stoczni Mingde (30-tysięczniki).
W związku z powiększającą się flotą, tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób, w załogach pływających. Aktualne zatrudnienie w PŻM wynosi, na morzu – 2539 osób natomiast na lądzie – 272 osoby. Wszyscy są obywatelami polskimi. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób.