Senat RP, prezydent Gdańska podczas nad nad KPO / źródło: Senat RP
Senat RP, prezydent Gdańska podczas nad nad KPO / źródło: Senat RP

Krajowy Plan Odbudowy (KPO) omawiany jest w Senacie. Dzisiaj w pracach senackich komisji udział wzięła Aleksandra Dulkiewicz. Prezydent Gdańska mówiła m.in o planach inwestycyjnych samorządów i możliwościach jakie daje KPO.

11 maja, późnym popołudniem rozpoczęło się posiedzenie połączonych komisji Budżetu i Finansów Publicznych i komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej w sprawie Krajowego Planu Odbudowy. Senatorowie byli zainteresowani m.in. procesem powstawania KPO, konsultacji i współpracy przy tworzeniu dokumentu instytucji rządowych z samorządami.

– Duże miasta, które mają najwięcej zadań do wykonania, jak np. wymiana transportu czy „kopciuchów”, zostały z części dotacyjnej wyłączone do części pożyczkowej. Do tego suma przeznaczona na środki transportu wystarczy na 110 sztuk taboru, a tylko miast prezydenckich w Polsce mamy 100 – zwracała uwagę Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdanska. – Cieszę się bardzo, że w zespole roboczym jesteśmy wspólnie z przedstawicielami sektora NGO, czy organizacjami pracodawców. Bo ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich.

Na stronach rządowych możemy przeczytać, że Krajowy Plan Odbudowy jest częścią Europejskiego Instrumentu Odbudowy (Recovery and Resilience Facility – RRF), który przewiduje 750 mld euro pomocy dla państw członkowskich UE. Celem KPO jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. W ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska będzie miała do dyspozycji ok. 58,1 mld euro, w tym 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna.

I właśnie w tych obszarach miasto Gdańsk zgłosiło największe inwestycje, m.in. Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: Przygotowanie, zaprojektowanie i budowa linii kolejowej na odcinku od włączenia w linię kolejową nr 250 do pętli Łostowice – Świętokrzyska / koszt ok. 1,7 mld zł netto; Budowa linii tramwajowej w śladzie ul. Nowej Wałowej z przejazdem tunelem pod rz. Motława /szacunkowe koszty: koszt dokumentacji projektowej ok. 2 mln zł, koszt realizacji: ok. 1,5 mld zł.

Po zakończeniu obrad prezydent Aleksandra Dulkiewicz podsumowała wizytę w Senacie RP na swoim Facebooku:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.