fot. Sylwia Szumielewicz-Tobiasz

Gdynia i Sopot wspólnie zbudują Węzeł Karwiny na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Prezydenci obu miast w środę 5 listopada podpisali porozumienie, którego celem będzie stworzenie transportowego węzła integracyjnego wokół przystanku PKM Gdynia Karwiny oraz zapewnienie jego prawidłowej dostępności komunikacyjnej z terenów Gdyni i Sopotu.

fot. Sylwia Szumielewicz-Tobiasz
fot. Sylwia Szumielewicz-Tobiasz

W ramach realizacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w Gdyni powstaną dwa przystanki: Gdynia-Stadion a także Gdynia-Karwiny. Oba mają kosztować około 34-35 mln złotych. Ale same przystanki nie spełniałyby swojej funkcji, gdybyśmy nie doprowadzili do zintegrowania transportu wokół nich – powiedział przy okazji  podpisania porozumienia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Komisja Europejska wyraźnie formułuje priorytety na najbliższy okres programowania. Jednym z nich jest transport publiczny. Dziś śmiało możemy powiedzieć gdynianom, sopocianom, wszystkim mieszkańcom Pomorza, że jednym z działań w tym kierunku jest kolej metropolitalna i budowa węzłów integracyjnych. Cieszę się, że prezydenci obu miast już teraz, kiedy nawet jeszcze nie są zakończone negocjacje z Komisją Europejską na temat ostatecznego kształtu Regionalnego Programu Operacyjnego, rozpoczynają współpracę, która zaowocuje korzyściami dla mieszkańców całego regionu  – podkreślił marszałek.

Oba miasta w myśl porozumienia przygotują kompletną dokumentację aplikacyjną niezbędną do uzyskania współfinansowania przedsięwzięcia, w szczególności przygotowanie wniosku o dofinansowanie oraz załączników do wniosku zgodnie z obowiązującymi wymaganiami, np.: Studium Wykonalności Przedsięwzięcia, dokumentacja projektowo – kosztorysowa. Gdynia i Sopot także wspólnie pozyskają finanse na realizację węzła w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.

Zakres przedsięwzięcia obejmować będzie:

  • budowę infrastruktury węzła z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych (m.in. drogi, chodniki, place i inne obiekty – tunele i kładki wyposażone w pochylnie oraz windy umożliwiające swobodne poruszanie się, automaty do sprzedaży biletów, monitoring węzła), – budowę parkingów Bike&Ride, Park&Ride oraz Kiss&Ride,
  • dostosowanie niezbędnej infrastruktury transportu publicznego (m.in. przystanki, zatoki, dworce, wiaty);
  • przebudowę niezbędnej infrastruktury drogowej w obrębie Węzła Karwiny oraz dróg prowadzących do węzła z terenu zarówno Gdyni, jak i Sopotu;
  • budowę dróg rowerowych prowadzących do Węzła Karwiny z terenu zarówno Gdyni, jak i Sopotu.

Według założeń, przygotowanie dokumentacji rozpocznie się w roku 2015, z kolei realizacja przedsięwzięcia ruszy najwcześniej w roku 2016. Jego szacowany wstępnie koszt to około 80 milionów złotych, a  unijne dofinansowanie wyniesie około 70% wartości.

Podpisane dziś porozumienie jest skutkiem zmieniającej się rzeczywistości obu miast. Pomorska Kolej Metropolitalne jest jednym z elementów, które w sposób rewolucyjny  tę rzeczywistość zmieni. Powstaną zupełnie nowe przyzwyczajenia komunikacyjne, a węzły komunikacyjne wokół przystanków PKM mają to ułatwić – powiedział Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Kluczem do nowych, nowoczesnych rozwiązań jest zapewnienie PKM pasażerów. Dlatego prowadząc dyskusje i rozważając jakie przedsięwzięcia są najistotniejsze z punktu widzenia trzech miast Gdyni, Sopotu i Gdańska doszliśmy do wniosku, że w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych jest budowa węzłów integracyjnych – tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Dalszą współpracę obu miast, związaną nie tylko z budową Węzła Karwiny, zapowiedział prezydent Sopotu. Jeszcze w tym roku, w grudniu Sopot i Gdynia podpiszą następne porozumienie dotyczące kolejnego projektu unijnego. Na razie jego temat niech zostanie tajemnicą – zapowiedział Jacek Karnowski.

Przypomnijmy, planowany przystanek PKM Gdynia Karwiny zlokalizowany zostanie w okolicy skrzyżowania ulic Sopockiej i Wielkopolskiej. Obecny stan infrastruktury drogowej, zarówno na terenie Gdyni jak i Sopotu, nie zapewniłby prawidłowej dostępności komunikacyjnej do Węzła Karwiny. Wspólna inwestycja nie tylko to zmieni, ale także pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału, jaki daje powstanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.