fot. SOK

Prawie 20 spektakli, na deskach Teatru Rondo oraz Teatru Lalki „Tęcza”, zaprezentują najlepsi w kraju monodramiści, którzy już po raz dziesiąty odwiedzą Słupsk. Jubileuszowa edycja największego w naszym mieście święta monodramów – festiwalu „Sam na scenie” – rozpocznie się w czwartek 12 czerwca.

fot. SOK
fot. SOK

O możliwość przyjazdu do Słupska już od dziesięciu lat starają się „teatralni samotnicy” z całej Polski, którzy decydują się na zaprezentowanie swojej pracy, podczas eliminacji do Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Najlepsi z nich, zwycięsko przeszedłszy gęste sito ocen jurorów, trafia do słupskiego Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora. Tym, którzy zyskają przychylność arbitrów „Sam na scenie” poza nagrodami, czeka okazja występu razem z zawodowymi monodramistami.

W tegorocznej edycji 12-14 czerwca 2014 poza występami konkursowymi zostaną zaprezentowane dwa pokazy mistrzowskie w wykonaniu, niekwestionowanych znawców sztuki monodramu, Bogusława Kierca oraz Ireny Jun. W ramach pokazów specjalnych widzowie zobaczą także słupską produkcję – przedstawienie „Ślad” w wykonaniu Piotra Kuby Nowotnego wyreżyserowane przez Stanisława Miedziewskiego.

Wstęp na wszystkie prezentacje konkursowe i specjalne jest wolny! Z powodu dużego zainteresowania na pokazy specjalne należy odebrać bezpłatne wejściówki dostępne w Teatrze Rondo

Program

Czwartek, 12 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

  • 10:00 Uroczysta Inauguracja (OT Rondo)
  • 10:40 OT Rondo
    Maria Czaplewska (woj. kujawsko-pomorskie)
    „Nie Ja” na podstawie sztuki Samuela Becketa pod tym samym tytułem
    scenariusz, scenografia, muzyka Maria Czaplewska
  • 11:20 PTL „Tęcza”
    Marta Andrzejczyk (woj. warmińsko-mazurskie)
    „Kim jest Wiera Gran” na podstawie piosenek z repertuaru Wiery Gran oraz książki Agaty Tuszyńskiej
    scenariusz autorski Marta Andrzejczyk
    reżyseria Janina Tomaszewska/ Marta Andrzejczyk
    opracowanie muzyczne Piotr Banaszek
  • 12:10 OT Rondo
    Maja Wolska (woj. zachodniopomorskie)
    „Chodzenie po linie” na podstawie powieści Erin Morgenstern pt. „Cyrk nocy”
    scenariusz i scenografia Ewa Czapik-Kowalewska/ Maja Wolska
    reżyseria Ewa Czapik-Kowalewska
  • 13:00 PTL „Tęcza”
    Karolina Dąbrowska (woj. mazowieckie)
    „Moda” na podstawie powieści Bohumila Hrabala „Postrzyżyny” (przekł. Czcibor-Piotrowski)
    scenariusz i reżyseria Jan Zdziarski
    scenografia Jan Zdziarski/ Karolina Dąbrowska
    efekty muzyczne Marcin Fibich
  • 15:00 OT Rondo
    Alicja Czarnuszka (Polski Związek Niewidomych)
    „Niewidka” na podstawie powieści Tadeusza Nowaka pt. „Diabły”
    scenariusz i reżyseria Krystyna Maksymowicz
  • 15:45 PTL „Tęcza”
    Tomasz Żurek (woj. wielkopolskie)
    „Jak jej to powiedzieć…” na podstawie tekstu Janusza Dodota pod tym samym tytułem
    scenariusz, reżyseria, scenografia Janusz Dodot
  • 16:30 OT Rondo
    Kamila Winkler (woj. lubuskie)
    „Płakać nie wolno” na motywach powieści Swietłany Aleksijewicz „Czarnobylska modlitwa”
    scenariusz, reżyseria, scenografia, muzyka Małgorzata Paszkier
  • 17:20 PTL „Tęcza”
    Magda Sawicka (woj. dolnośląskie)
    „Kitty” na podstawie pamiętnika Anny Frank pt. „Dziennik”
    scenariusz i reżyseria Aneta Ćwieluch
  • 20:30 OT Rondo
    „To i tamto” wieczór mistrzowski z Ireną Jun
    (wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Irena Jun to mistrzyni słowa, wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich.

Tylko przy precyzyjnej i konsekwentnej realizacji można uzyskać zaplanowany przez Becketta efekt, przenikanie się różnych warstw znaczeniowych utworu, powtarzalność motywów, zrytmizowanie całości, słowem, polifoniczne brzmienie całej struktury – pisała Elżbieta Baniewicz. – (…) Myślę, że wystawianie tego autora w taki właśnie sposób, jak to ma miejsce w Studiu, ma swoje ogromne znaczenie także pragmatyczne, dla środowiska. Otóż wykonanie jego sztuk w teatrze jest równocześnie pewnym sprawdzianem wartości czysto zawodowych. Wspaniałe aktorstwo Ireny Jun, owo połączenie ogromnej dyscypliny artystycznej z absolutną perfekcją wykonania staje się pokazem zawodowej maestrii, wartością samodzielną, wzorem. Ile jeszcze aktorek jest w stanie wykonać partię monologu ust na tym poziomie umiejętności wyłącznie technicznych?
„Teatr” nr 4, 1986.

Jej nieomylna szlachetna wymowa, intonacja, dziwny rodzaj splątania ciepła z arystokratyczną wyniosłością – pisał o poetyckich przedstawieniach aktorki Piotr Gruszczyński. – Przejrzystość mowy i słów tak wielka, że wiersze stawały jak spektakle przed oczami duszy. Nie wiem sam, czy chodzi tu o umiejętność mówienia wiersza, czy wrodzoną zdolność do tajemnej, osobistej melopei. Pewnie wszystko razem. Od pierwszego spotkania Jun ustanowiła dla mnie normę słowa w teatrze. I od pierwszego razu zaburzyła relację teatralne-prywatną. To było obcowanie z przedstawieniem i z osobą, mimo że nieznaną, od razu bliską.
„Tygodnik Powszechny” nr 39, 2004.

Piątek, 13 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

  • 10:00 PTL „Tęcza”
    Aleksandra Nowosadko (woj. podlaskie)
    „Świadectwo dojrzałości” na podstawie powieści Romy Ligockiej „Dobre dziecko”
    scenariusz i reżyseria Joanna Łupinowicz
  • 10:45 OT Rondo
    Agata Małycha (woj. lubuskie)
    „Bo ja mogę wszystko” na podstawie fragmentów „Allegro moderato” Szymona Bogacza
    reżyseria Alicja Niewiadomska
  • 11:35 PTL „Tęcza”
    Marta Hołyńska (woj. łódzkie)
    „Wbrew woli mojej” na podstawie sztuki Romana Sikory „Spowiedź masochisty” (przekł. Małgorzata Sikorska-Miszczuk i Elżbieta Zimna) oraz dramatu Michała Kmiecika „Śmierć pracownika”
    scenariusz, scenografia, reżyseria Małgorzata Kowalczyk
  • 12:20 OT Rondo
    Justyna Wota (woj. podkarpackie)
    „Obmyślam świat” na podstawie wybranych utworów Wisławy Szymborskiej
    scenariusz i reżyseria Barbara Płocica
    muzyka Wiktor Marut
  • 15:00 OT Rondo
    Daniel Namiotko (woj. małopolskie)
    „Stopklatka”
    scenariusz Malina Prześluga
    reżyseria Mirosława Krymska
    scenografia Mirosława Krymska/ Daniel Namiotko/ Rafał Gutowski
  • 15:50 PTL „Tęcza”
    Paulina Gruszka (woj. śląskie)
    „Niekończąca się opowieść” na podstawie książki Karoliny Korwin-Piotrowskiej „Bomba”
    scenariusz i reżyseria Gabriela Mankiewicz
    scenografia Adam Brytner
    muzyka Karol Mankiewicz
  • 16:40 OT Rondo
    Elwira Pączek (woj. pomorskie)
    „Rozmowa Ihora z Bogiem” na podstawie powieści Stanisława Srokowskiego „Ukraiński kochanek”
    scenariusz i scenografia Ireneusz Ciecholewski/ Elwira Pączek
    reżyseria Ireneusz Ciecholewski
  • 17:25 PTL „Tęcza”
    Magdalena Pamuła (Wojsko Polskie)
    „Jeżeli uważasz się za człowieka smutnego, to cały świat będzie Ci się wydawał smutny” na podstawie „Blair witch project” Sofiji Anruchowycz, w: „Kobiety ich mężczyzn” (przekł. Michał Petryk)
    scenariusz, reżyseria, scenografia i muzyka Magdalena Pamuła
  • 19:30 OT Rondo
    „Manatki” wieczór mistrzowski z Bogusławem Kiercem
    scenariusz, reżyseria i wykonanie Bogusław Kierc
    (wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Ten, któremu przypisuje się status bohatera naszego przedstawienia, ma się za dziwaka, któremu, u schyłku życia, trudno ustalić własne ja. Nie, nie „poszukuje” tożsamości. Ona go właściwie nie zajmuje. To, co go trapi, jest kwestią nie obrzeżonych przestrzeni i czasu, w których roztapia się jego świadomość i pamięć. Kto jest nosicielem tej świadomości, kto – depozytariuszem tej pamięci, skoro ów dziwak „nie ma” lat, ani stałego miejsca „pobytu”. Jego bycie jest bywaniem (zbywaniem) siebie, a nie – bywaniem sobą. Może jest opowieścią, w której mylą się ze sobą opowiadający z opowiadanym, jak opowiadające z opowiedzianym?

Nasz dziwak zwija i rozwija manatki, szykując się do finału opowieści, o którym wie, że jest nieunikniony jak to, co już wtopiło się w pamięć i niekiedy dopomina się o czas teraźniejszy, pochwytną cząstkę życia wiecznego. Tym są nawroty epifanii dzieciństwa, ustawiczne pojawianie się Pewnego Chłopca, w różnych postaciach dającego o sobie znać; czy po to, by jeszcze nadać minionym zdarzeniom i rzeczom znaczenie kiedyś przeoczone, albo niedocenione?

Nie ma wątpliwości, że nie-bohater „Manatków” jest aktorem. Jest teatrem. Niejednego Aktora.

  • 22:30 OT Rondo Nocne granie na monodramie
    „Ślad” w wykonaniu Piotra Nowotnego
    (wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo) scenariusz na podstawie wierszy Osipa Mandelsztama, fragmentów „Niewoli” i „Wędrownego sztukmistrza” C.K. Norwida, „Kuranatów” Leszka Aleksandra Moczulskiego oraz fragmentów „Nadziei w beznadziei” Nadieżdy Mandelsztam
    reżyseria Stanisław Miedziewski
    głos Nadieżdy Mandelsztam Irena Jun
    pieśń „Magadan” Andrzej Ciborski

„Ślad” to spektakl poetycki w formie i treści. Jednak nie liryczny i rytmiczny, a tragiczny i nerwowy. Zarazem niezwykle, „przenikliwie” wręcz mądry. Smutną mądrością, której może nauczyć tylko życie.

Oto poeta-aktor spowiada się przed widzem. Spowiada się z własnego talentu, z wartości poezji, z powagi i wagi własnej sztuki. Każde jego słowo może być tym ostatnim. Gnębiony przez ludzką niepamięć, historię, władzę… Poetyckie wersy wielu autorów to także wiele losów lecz wszystkie złączone w jeden dramat. Tragedię twórcy, którego poezja pozostanie lecz jemu nie wolno pozostać. Pomiędzy odrzuceniem i skazaniem, świadomością potęgi poezji, jej ocalaniem, między wersami, pomiędzy aktorem i widzem rozgrywa się ten dramat.

Sobota, 14 czerwca

  • 12:00 OT Rondo
    Koncert galowy festiwalu w reżyserii Wiolety Komar
    Ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.