fot. UMS

Prawie 32 mld euro Unia Europejska planuje przeznaczyć na modernizację transeuropejskich korytarzy transportowych, strategicznych dla przepływu towarów i osób w Europie. Wśród nich, jeden ma istotny wpływ na rozwój Pomorza.

fot. UMS

Położenie Polski nw środkowej części Europy wymusza usprawnienia sieci transportowych kraju. Przy  wymianie towarowej sprawnie działająca, dostosowana technicznie do standardów europejskich infrastruktura umożliwia lepsze jej wykorzystanie w obrębie całego kontynentu. Plany budżetowe Komisji Europejskiej na lata 2014-2020 uwzględniają dofinansowanie projektów transportowych państw Unii Europejskiej. Suma jaka ma być przeznaczona to 31,7 mld euro, z których dofinansowanych zostanie dziesięć, strategicznie ważnych dla transportu w Europie, transeuropejskich korytarzy.

Dwa z nich przebiegają przez Polskę. Jeden z północy na południe łącząc Bałtyk z Adriatykiem, drugi ważny korytarz wschód-zachód łączy Warszawę z Berlinem i Amsterdamem.

Pierwszy z nich jest dużym wsparciem dla rozwoju Pomorza, głównie Trójmiasta i znajdujących się tu portów. Usługa transportowa towarów i osób ma szansę dzięki temu się rozwinąć. Zmiany można obserwować już od kilku lat. – Modernizacja linii E-65 to w tej chwili największa inwestycja kolejowa w kraju – mówi Piotr Rydzyński, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. -Odcinek Gdynia – Warszawa jest w realizacji. Za trzy lata z Gdyni do Warszawy pociąg ma pokonać tę trasę w 2,5 godziny. Nowe tory dostosowywane są już nie tylko do przewozu osób ale i towarów, gdzie nacisk na oś jest większy. – Zwłaszcza odcinek Bydgoszcz – Tczew wymaga gruntownej modernizacji dla usprawnienia ruchu towarowego i tutaj powinny zostać wykorzystane fundusze europejskie – dodaje Rydzyński.

– Modernizacja tylko infrastruktury torowej nie zapewni jednak usprawnienia przepływu towarów. Konieczna jest także wymiana taboru nieprzystosowanego do większych prędkości. Decydujące znaczenie dla rozwoju transportu towarowego ma wydajność terminali przeładunkowych, zwłaszcza kontenerowych. Budowa zaplecza przeładunkowego, placów magazynowych, parkingów dla samochodów ciężarowych. Tej infrastruktury brakuje.

Środki planowanego budżetu mają być także zarezerwowane na budowę szybkich połączeń między największymi miastami. Dotacje na projekty nie mogą przekraczać 20 proc. kosztów projektów. Dofinansowanie może zwiększyć się do 30 proc., jeżeli prace mają wyeliminować wąskie gardła, oraz do 40 proc, jeśli dotyczy to projektów transgranicznych. Dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności może sięgać 75 proc.

Nowy projekt musi być zatwierdzony przez kraje członkowskie oraz Parlament Europejski.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.