Terminal do przeładunku i magazynowania ropy naftowej i paliw ma zostać wybudowany w Porcie Gdańskim. Na inwestycję przeznaczonych zostanie około 800 milionów złotych.
12 września Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) „Przyjaźń” i niemiecka spółka Oiltanking podpiszą umowę joint venture, dotyczącą budowy i eksploatacji terminalu paliwowego w Gdańsku – poinformował PERN. Firma jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Rocznie tłoczy około 50 milionów ton ropy naftowej z Rosji do rafinerii polskich – PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich – PCK Schwedt i Mider Spergau. Przesyła również surowiec tranzytem do gdańskiego Naftoportu, w którym ma udziały.

Niemiecki partner Oiltanking GmbH to jeden z największych na świecie podmiotów specjalizujących się w usługach logistycznych magazynowania i przeładunku ropy naftowej, gazu i produktów chemicznych. Oiltanking posiada i zarządza 72 terminalami w 22 krajach, w tym między innymi – oprócz Niemiec – w Argentynie, Brazylii, Chinach, Danii, Estonii, na Węgrzech, w Omanie, Singapurze i w USA.
Jak zapowiada prezes PERN, Robert Soszyński, głównym celem inwestycji na Pomorzu jest zwiększenie pojemności magazynowych w Porcie Gdańskim. Do 2014 roku PERN chce zwiększyć pojemności magazynowe z obecnych 2,8 mln do ponad 3,5 mln metrów sześciennych. Nowy terminal ma mieścić ok. 400 tys. metrów sześciennych ropy naftowej i dodatkowe ponad 300 tys. metrów sześciennych na produkty paliwowe i chemiczne.
Przewidywane, roczne obroty mają kształtować się na poziomie około 200 milionów złotych.