11 mln zł kosztować będzie przebudowa dworca kolejowego w Pucku. Spółka PKP SA przekazała już wykonawcy plac budowy. Modernizacja obiektu pochodzącego z 1928 roku przywróci mu historyczny wygląd i poprawi komfort obsługi klienta.  Inwestycja ma się zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku.

To jedna z 22 inwestycji realizowanych w województwie pomorskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016 – 2023, z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 – Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Pucka, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie po Pomorzu, a turystom nad morze. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 

 Elewacja odzyska swój historyczny ceglany wygląd. Renowacji poddane zostaną wykonane z cegły łukowate nadproża umiejscowione nad oknami i drzwiami. Na wzór historycznych odtworzone zostaną także okna i drzwi. Na elewacji od strony miasta zaprojektowano również zegar, a  poniżej niego podświetlany, przestrzenny napis „dworzec kolejowy”. Nową, aluminiowo-szklaną fasadę zyska również znajdująca się od południowej strony przybudówka, czyli dawny magazyn ekspedycji. Całość uzyskanego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja.

 – Przebudowa dworca w Pucku to kolejna inwestycja, którą rozpoczynamy w województwie pomorskim. Dzięki niej budynek odzyska swój historyczny wygląd i stanie się obiektem spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych, czyli komfortowym, dostępnym dla wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz bezpiecznym – podkreślił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Na parterze znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych składająca się z holu, poczekalni sezonowej, toalet oraz pomieszczeń kas biletowych. Nowoczesne wykończenie holu i poczekalni w odcieniach bieli i szarości nawiązuje jednak do ceglanej elewacji dworca. Oświetlenie wnętrza w formie podwieszanych na linkach kwadratowych lamp zbudowanych z pasków LED. Przestrzenie obsługi podróżnych będą wyposażone w ergonomiczne ławki, kosze na śmieci, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty ścienne na rozkłady jazdy. Na parterze mieścić się będzie także pomieszczenie  dla jednej ze spółek kolejowych oraz prawie dwustumetrowy lokal na wynajem. Tego rodzaju powierzchnie znajdą się również na piętrze budynku.

 Jednym z celów inwestycji jest dostosowanie budynku i jego otoczenia do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz eliminacja barier architektonicznych. Nowymi elementami, ułatwiającym przemieszczanie się w jego przestrzeni osobom niewidomym i niedowidzącym, będą ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe z planem dworca. Przy okienkach kas biletowych będą umieszczone urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych, a blaty okienek kasowych zostaną obniżone z myślą o obsłudze osób poruszających się na wózkach.

Przebudowa dworca zakłada również wprowadzenie rozwiązań, dzięki którym stanie się on bardziej przyjazny środowisku. Budynek zostanie ocieplony, a nowa stolarka o wysokich współczynnikach termoizolacyjności przyczyni się do ograniczenia strat energii cieplnej. Ponadto w obiekcie zaprojektowane zostały nowoczesne, energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Dworzec planuje się wyposażyć w system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Dzięki montażowi nowoczesnych systemów – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawi się bezpieczeństwo podróżnych i mienia.

 Metamorfozę przejdzie również najbliższe otoczenie dworca. Oprócz ułożenia nowej nawierzchni oraz wprowadzenia elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie), od strony północnej elewacji zaplanowano budowę zadaszonej wiaty rowerowej. Ciekawostką jest również zostawienie niewielkiego placu pomiędzy dworcem a wiatą, gdzie możliwe będzie ustawienie food trucków w sezonie letnim.

Materiały: MI

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.