mat. prasowe

W Gdyni został wyłoniony wykonawca przetargu na rozbudowę i adaptację Dworca Morskiego oraz Magazynu Tranzytowego na potrzeby Muzeum Emigracji w Gdyni. Zwyciężyła firma MARBUD z Gdyni, której 7 maja został oficjalnie przekazany plac budowy.

mat. prasowe
mat. prasowe

Prace remontowo-budowlane ruszą w Dworcu Morskim w maju br. a zakończą się w czerwcu 2014 r. Równolegle rozpoczną się prace związane z realizacją i montażem wystawy stałej. Od stycznia br. trwa remont drogi dojazdowej do obiektu, a droga do Muzeum zostanie w artystyczny sposób oznakowana. Zakres zamówienia na kwotę brutto 23 717 099, 55 zł obejmuje prace remontowe, konserwatorskie i adaptacyjne, które przygotują obiekt pod szeroką działalność nowoczesnej, wielofunkcyjnej placówki. W lecie 2014 roku zabytkowy Dworzec Morski w Gdyni odzyska oryginalną bryłę a gdyński waterfront ikonę modernistycznej architektury.

– W Muzeum Emigracji w Gdyni powstanie wielofunkcyjna instytucja kulturalna, która będzie prężnie działającym węzłem kultury, nauki i rozrywki – mówi Karolina Grabowicz-Matyjas, dyrektor instytucji.  – W Dworcu mieścić się będzie kino studyjne, przestrzeń do działań teatralno-koncertowych, czytelnia, restauracja i kawiarnia z widokiem na morze i statki niemalże na wyciągniecie ręki. –

W industrialnym otoczeniu portu, na styku lądu i morza powstaje jedyne miejsce w kraju gdzie historia emigracji będzie mogła wybrzmieć u swych źródeł. Pod znaczącym adresem – GDYNIA, ul. Polska 1, z miejsca skąd setki tysięcy Polaków wyruszyło w podróż do nowego życia, na przełomie 2014 / 2015 roku zainauguruje swoją działalność Muzeum Emigracji. Instytucja będzie miała do swojej dyspozycji ponad 6 000 m² (2 500 m² zajmuje Dworzec Morski a 3 600 m² to przestrzeń Magazynu Tranzytowego będącego niemal w całości powierzchnią ekspozycyjną) na działalność wystawienniczą, kulturalną, popularyzatorską i badawczą.

[youtube_sc url=http://youtu.be/3CJPeZKHZXo]

Plan adaptacji i remontu Dworca Morskiego zakłada przywrócenie mu oryginalnej bryły, którą szpeci obecnie charakterystyczna asymetria będąca śladem bombardowań. Zniszczona fasada zostanie odbudowana wraz z utraconą klatką schodową i brakującą częścią wewnętrznych galerii, według stanu z lat trzydziestych XX wieku. Zrekonstruowane zostaną także zewnętrzne detale takie jak płaskorzeźby orłów na froncie budynku, zerwane podczas wojny przez okupantów w celu pozbawienia budynku wszelkich oznak polskości. Odtworzone zostaną także historyczne detale wnętrz Dworca Morskiego jak i Magazynu Tranzytowego: posadzki, schody, galerie, balustrady oraz elementy jego wystroju takie jak tablice pamiątkowe, kinkiety. Dworzec zyska również nowoczesny rys: sąsiadująca z nabrzeżem francuskim elewacja zostanie przeszklona by zaakcentować, także językiem architektury, otwarcie Muzeum na morze i świat. Z przylegającego do budynku Magazynu Tranzytowego będzie można wyjść w stronę wody podwieszonym, przeszklonym tunelem, który architektonicznie i symbolicznie nawiąże do trapu, jakim pasażerowie wchodzili bezpośrednio na pokład legendarnych transatlantyków.

Zbudowany w 1933 roku Dworzec Morski był miejscem obsługi pasażerów ale i centrum szerszej infrastruktury emigracyjnej działającej w okolicach Gdyni. Jego monumentalna, nowoczesna bryła odzwierciedlała nie tylko ambicje miasta z morza i marzeń, ale również stanowiła ukłon w stronę komfortu i godności podróżnych. Niejednokrotnie budynki tego typu miały formę – a co za tym idzie i wygodę – baraków, więc rozmach Dworca Morskiego i całej infrastruktury z nim związanej stanowił ewenement na skalę światową. Obiekt będący jednym z najbardziej reprezentacyjnych budynków Gdyni, ale i symbolem Państwa zasługującego na swoją obecność nad Bałtykiem, został zniszczony podczas wojny i nigdy nie wrócił do dawnej świetności. Doceniono jednak jego wybitne znaczenie dla historii i architektury i 24 kwietnia 1990 roku został wpisany do rejestru zabytków.

Galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.