fot. sxc.hu

Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie otrzymało dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekt pn. „Kaszuby w baśni i legendzie.Wydawnictwo MUSO.” Suma 25 tys. złotych zostanie wykorzystana w działalności edukacyjnej Muzeum. 

fot. sxc.hu
fot. sxc.hu

We współczesnym świecie (telewizji, komputerów, tabloidów) coraz częściej indywidualizm przegrywa z masowością, a obraz ze słowem. Wszyscy stają się do siebie „podobni”. Dobrze jeżeli ludzie są tego świadomi i mogą się temu przeciwstawić. Taka wiedza nabywana jest z wiekiem, w miarę jak są zdobywane kolejne szczeble w edukacji.

Wydaje się, że jednym z „leków” na tę sytuację powinna być literatura. Pracownicy wejherowskiego muzeum uważają, że z nauką powinno wychodzić się do dzieci i młodzieży. A jak literatura dziecięca, którą podobno pisze się najtrudniej – to oczywiście baśnie i legendy. Jeżeli dorosłym przychodzi to czasami z trudem – to może jednak stworzą ją ci, dla których jest przeznaczona – dzieci.

Dla potrzeb tego projektu Muzeum tworzy wydawnictwo pn. MUSO (od nazw instytucji: nr 1 – MU – zeum, nr 2 – S – zkoły, nr 3 – O – środki Szkolno-Wychowawcze). Jak z tego wynika odbiorcami zadania są przede wszystkim dzieci ostatnich klas szkół podstawowych Ośrodków Specjalnych (Szkolno-Wychowawczych) z terenu miasta Wejherowa i powiatu wejherowskiego.

Podczas spotkań i warsztatów dzieci poznają tajniki pracy pisarza i ilustratora. W drugim etapie rozpoczną tworzenie, w trzecim wybrane zostaną najciekawsze prace, które będą wydrukowane. Na zakończenie w nagrodę powstanie książka i wystawa prac, inna niż zwykle, ponieważ złożą się na nią wyniki pracy osób, których teksty nie znalazły się w publikacji.

Cele, które Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubskiej w Wejherowie zamierza osiągnąć streścić można w 4 punktach:
1. Cele poznawcze dotyczące przede wszystkim konwencji baśni i legendy w literaturze regionu, sposobu pisania (krótkiego utworu literackiego),wykorzystanie piękna języka polskiego oraz poznanie warsztatu, grafika, rysownika i malarza ilustratora.
2. Umiejętność dyskusji i wyboru konkretnego tekstu a także techniki ilustracyjnej.
3. Praktyczne nabywanie wszelkich umiejętności : literackich i plastycznych.
4. Poznanie zasad pracy wydawnictwa – wybór władz „przedsiębiorstwa” i rady programowej (reprezentantów wszystkich grup uczestniczących w projekcie).
Rezultatem będzie powstanie książki z baśniami i legendami , która będzie nagrodą za trudy poniesione przy realizacji wszystkich etapów projektu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.