Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie otrzymało dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekt pn. „Kaszuby w baśni i legendzie.Wydawnictwo MUSO.” Suma 25 tys. złotych zostanie wykorzystana w działalności edukacyjnej Muzeum.
We współczesnym świecie (telewizji, komputerów, tabloidów) coraz częściej indywidualizm przegrywa z masowością, a obraz ze słowem. Wszyscy stają się do siebie „podobni”. Dobrze jeżeli ludzie są tego świadomi i mogą się temu przeciwstawić. Taka wiedza nabywana jest z wiekiem, w miarę jak są zdobywane kolejne szczeble w edukacji.
Wydaje się, że jednym z „leków” na tę sytuację powinna być literatura. Pracownicy wejherowskiego muzeum uważają, że z nauką powinno wychodzić się do dzieci i młodzieży. A jak literatura dziecięca, którą podobno pisze się najtrudniej – to oczywiście baśnie i legendy. Jeżeli dorosłym przychodzi to czasami z trudem – to może jednak stworzą ją ci, dla których jest przeznaczona – dzieci.
Dla potrzeb tego projektu Muzeum tworzy wydawnictwo pn. MUSO (od nazw instytucji: nr 1 – MU – zeum, nr 2 – S – zkoły, nr 3 – O – środki Szkolno-Wychowawcze). Jak z tego wynika odbiorcami zadania są przede wszystkim dzieci ostatnich klas szkół podstawowych Ośrodków Specjalnych (Szkolno-Wychowawczych) z terenu miasta Wejherowa i powiatu wejherowskiego.
Podczas spotkań i warsztatów dzieci poznają tajniki pracy pisarza i ilustratora. W drugim etapie rozpoczną tworzenie, w trzecim wybrane zostaną najciekawsze prace, które będą wydrukowane. Na zakończenie w nagrodę powstanie książka i wystawa prac, inna niż zwykle, ponieważ złożą się na nią wyniki pracy osób, których teksty nie znalazły się w publikacji.
Cele, które Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubskiej w Wejherowie zamierza osiągnąć streścić można w 4 punktach:
1. Cele poznawcze dotyczące przede wszystkim konwencji baśni i legendy w literaturze regionu, sposobu pisania (krótkiego utworu literackiego),wykorzystanie piękna języka polskiego oraz poznanie warsztatu, grafika, rysownika i malarza ilustratora.
2. Umiejętność dyskusji i wyboru konkretnego tekstu a także techniki ilustracyjnej.
3. Praktyczne nabywanie wszelkich umiejętności : literackich i plastycznych.
4. Poznanie zasad pracy wydawnictwa – wybór władz „przedsiębiorstwa” i rady programowej (reprezentantów wszystkich grup uczestniczących w projekcie).
Rezultatem będzie powstanie książki z baśniami i legendami , która będzie nagrodą za trudy poniesione przy realizacji wszystkich etapów projektu.