fot. ZKM Gdynia

Od 1 lipca uruchomiona zostanie zabytkowa linia trolejbusowa obsługiwana przez zabytkowe pojazdy. Trasa będzie prowadzić z Grabówka do Orłowa. Wcześniej jednak uroczystość pod hasłem „Tradycja i nowoczesność” w zajezdni ZKM.

fot. ZKM Gdynia

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej oraz Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zapraszają w piątek (29 czerwca) o godz. 11.00 do zajezdni trolejbusowej przy ul. Zakręt do Oksywia 1 na inaugurację historycznej linii trolejbusowej, prezentacji zabytkowych pojazdów oraz nowych trolejbusów niskopodłogowych.

Na historycznej linii trolejbusowej nr 326 jeździć będą zabytkowe pojazdy: Škoda 9Tr20 z 1975 r. (jeden z ośmiu sprawnych pojazdów tego typu na świecie, ale zdaniem fachowców najwierniej odrestaurowany). – W całej Europie Środkowej i Zachodniej jest obecnie odrestaurowanych 8 takich trolejbusów (Bratysława, Brno, Eberswalde, Gdynia, Brno, Ostrawa, Pilzno, Zlin). Są to jedyne trolejbusy Skoda 9Tr w stanie przypominającym oryginał. Poza nimi, na Ukrainie (Tarnopol i Równe)  i w Bułgarii (Plovdiv), eksploatowane są jeszcze pojedyncze egzemplarze tych trolejbusów (np. w Tarnopolu 8 szt. w inwentarzu, w tym  5 sprawnych), ale nie są to pojazdy w stanie przypominającym wizualnie oryginał (zdewastowane i po różnego rodzaju odbudowach ingerujących w ich wygląd). Niedawno jeszcze można było spotkać je na Krymie, ale dostawy trolejbusów niskopodłogowych, wyparły je w ostatnich latach. – wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Ponadto linia nr 326 obsługiwana będzie przez znany już z gdyńskich ulic Saurer 4TIILM z 1957 r. oraz Jelcz 120MTE z 1994 r., któremu przywrócono pierwotny wygląd. Wszystkie zostaną zaprezentowane podczas uroczystości. Linia 326 będzie funkcjonowała we wszystkie niedziele i święta od 1 lipca do 30 września bieżącego roku, a w latach następnych od 1 maja do 30 września. Jej numer nawiązuje do historycznej linii trolejbusowej nr 26.

Obecna trasa będzie przebiegała od pętli Grabówek SKM (zajezdnia trolejbusowa PKT) przez ul. Morską, Podjazd, 10 Lutego, Świętojańską, al. Zwycięstwa do pętli Orłowo SKM Klif. W trolejbusach linii 326 będzie obowiązywała taryfa zwykła ZKM Gdynia, bilety okresowe oraz bilety metropolitalne MZKZG. Każdego dnia na trasę będą wysyłane dwa zabytkowe trolejbusy, a trzeci będzie stanowił rezerwę. Linia trolejbusowa 326 będzie pierwszą w sieci ZKM obsługiwaną przez trolejbusy zabytkowe: Škodę 9Tr z 1975 r., Jelcza 120MTE z 1994 r. oraz Saurera 4TIILM z 1957 r.

Podczas uroczystości zobaczyć będzie można również dwa Mercedesy O530AC Citaro (konwertowane z autobusów z silnikiem spalinowym na trolejbusy). Co ciekawe to odpowiednio 29 i 30 konwertowany Mercedes w PKT Gdynia. Zaprezentowane zostaną także trzy Solarisy Trollino 12M, które zakupiono dzięki oszczędnościom uzyskanym podczas realizacji projektu „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta”. W jego trakcie PKT otrzymało już 25 identycznych pojazdów.

mt. prasowe

Galeria

fot. ZKM Gdynia

 

3 KOMENTARZE

  1. Cytat: …”Škoda 9Tr20 z 1975 r. (jeden z ośmiu sprawnych pojazdów tego typu na świecie)”
    Autor tej informacji nie zdaje sobie chyba sprawy z tego jaka ilość tych trolejbusów znajduje się jeszcze w normalnej liniowej eksploatacji w komunikacji miejskiej miast na Ukrainie. Nie trzeba jechać. Wystarczy pogooglać. Więc na pewno nie jeden z ośmiu sprawnych, ale jeden z ośmiu odrestaurowanych lub w idealnym stanie – te ukraińskie są bowiem w stanie dość opłakanym.

  2. *tego typu – najwierniej przypominający oryginał. Inf. uściślił rzecznik ZKM Gdynia (tekst).
    Pozdrawiam :-) p.s. tylko pozazdrościć Gdyni takiego taboru

  3. Jak dla mnie rewelacja i strzał w dziesiątkę. Jedyna mała uwaga to, to że trolejbusy mogły by mieć linie wydłużoną aż do Sopotu. To by było dopiero coś.
    I druga sprawa dlaczego jeżdżą tylko trolejbusy? Pomysł się sprawdził, może warto uruchomić linię dla autobusów i wysłać w trasę Ikarusa, Jelcza czy MAN.
    P.s mamy już Skodę, Saurer i Jelcza. Może jest szansa na sprowadzenie ZIŁ , długie lata służyły w ZKM w Gdyni i miały oryginalny wygląd :)

    Pozdrawiam.
    Paweł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.