Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostanie dofinansowany ze środków unijnych w kwocie 500 mln zł. W poniedziałek w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku podpisana zostanie umowa na dofinansowanie.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największym projektem infrastrukturalnym Samorządu Województwa Pomorskiego. Do realizacji projektu Sejmik Województwa Pomorskiego powołał w czerwcu 2010 r. spółkę PKM S.A., która w ciągu dwóch lat przygotowała i uzyskała całą niezbędną do rozpoczęcia budowy dokumentację. Całkowity koszt budowy PKM ma wynieść niecałe 750 mln zł. Sam projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej podzielony został na dwie Fazy: I – przygotowanie dokumentacji i II – realizacja przedsięwzięcia. Umowę na unijne dofinansowanie Fazy I kwotą 9,6 mln zł podpisano już w październiku 2011 r. 9 maja br. Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie również wydało pozytywną opinię i zatwierdziło wniosek o dofinansowanie Fazy II na kwotą 491,3 mln zł. Całkowite unijne dofinansowanie wyniesie 500,9 mln zł.
Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia – Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.
Galeria
fot. PKM S.A.: nowe wizualizacje przedstawiające już prawie ostateczny wygląd wszystkich 8 przystanków PKM
Jestem zawiedziony. Wolałbym jednak o aktywizacji oryginalnych kolejek o turystycznym charakterze przykładowo Lębork – Bytów czy Lębork – Kartuzy. Czyżby z Kościerzyny aż tylu pasażerów zmierzało na lotnisko?