W Gdyni został wyłoniony wykonawca przetargu na rozbudowę i adaptację Dworca Morskiego oraz Magazynu Tranzytowego na potrzeby Muzeum Emigracji w Gdyni. Zwyciężyła firma MARBUD z Gdyni, której 7 maja został oficjalnie przekazany plac budowy.
Prace remontowo-budowlane ruszą w Dworcu Morskim w maju br. a zakończą się w czerwcu 2014 r. Równolegle rozpoczną się prace związane z realizacją i montażem wystawy stałej. Od stycznia br. trwa remont drogi dojazdowej do obiektu, a droga do Muzeum zostanie w artystyczny sposób oznakowana. Zakres zamówienia na kwotę brutto 23 717 099, 55 zł obejmuje prace remontowe, konserwatorskie i adaptacyjne, które przygotują obiekt pod szeroką działalność nowoczesnej, wielofunkcyjnej placówki. W lecie 2014 roku zabytkowy Dworzec Morski w Gdyni odzyska oryginalną bryłę a gdyński waterfront ikonę modernistycznej architektury.
– W Muzeum Emigracji w Gdyni powstanie wielofunkcyjna instytucja kulturalna, która będzie prężnie działającym węzłem kultury, nauki i rozrywki – mówi Karolina Grabowicz-Matyjas, dyrektor instytucji. – W Dworcu mieścić się będzie kino studyjne, przestrzeń do działań teatralno-koncertowych, czytelnia, restauracja i kawiarnia z widokiem na morze i statki niemalże na wyciągniecie ręki. –
W industrialnym otoczeniu portu, na styku lądu i morza powstaje jedyne miejsce w kraju gdzie historia emigracji będzie mogła wybrzmieć u swych źródeł. Pod znaczącym adresem – GDYNIA, ul. Polska 1, z miejsca skąd setki tysięcy Polaków wyruszyło w podróż do nowego życia, na przełomie 2014 / 2015 roku zainauguruje swoją działalność Muzeum Emigracji. Instytucja będzie miała do swojej dyspozycji ponad 6 000 m² (2 500 m² zajmuje Dworzec Morski a 3 600 m² to przestrzeń Magazynu Tranzytowego będącego niemal w całości powierzchnią ekspozycyjną) na działalność wystawienniczą, kulturalną, popularyzatorską i badawczą.
[youtube_sc url=http://youtu.be/3CJPeZKHZXo]
Plan adaptacji i remontu Dworca Morskiego zakłada przywrócenie mu oryginalnej bryły, którą szpeci obecnie charakterystyczna asymetria będąca śladem bombardowań. Zniszczona fasada zostanie odbudowana wraz z utraconą klatką schodową i brakującą częścią wewnętrznych galerii, według stanu z lat trzydziestych XX wieku. Zrekonstruowane zostaną także zewnętrzne detale takie jak płaskorzeźby orłów na froncie budynku, zerwane podczas wojny przez okupantów w celu pozbawienia budynku wszelkich oznak polskości. Odtworzone zostaną także historyczne detale wnętrz Dworca Morskiego jak i Magazynu Tranzytowego: posadzki, schody, galerie, balustrady oraz elementy jego wystroju takie jak tablice pamiątkowe, kinkiety. Dworzec zyska również nowoczesny rys: sąsiadująca z nabrzeżem francuskim elewacja zostanie przeszklona by zaakcentować, także językiem architektury, otwarcie Muzeum na morze i świat. Z przylegającego do budynku Magazynu Tranzytowego będzie można wyjść w stronę wody podwieszonym, przeszklonym tunelem, który architektonicznie i symbolicznie nawiąże do trapu, jakim pasażerowie wchodzili bezpośrednio na pokład legendarnych transatlantyków.
Zbudowany w 1933 roku Dworzec Morski był miejscem obsługi pasażerów ale i centrum szerszej infrastruktury emigracyjnej działającej w okolicach Gdyni. Jego monumentalna, nowoczesna bryła odzwierciedlała nie tylko ambicje miasta z morza i marzeń, ale również stanowiła ukłon w stronę komfortu i godności podróżnych. Niejednokrotnie budynki tego typu miały formę – a co za tym idzie i wygodę – baraków, więc rozmach Dworca Morskiego i całej infrastruktury z nim związanej stanowił ewenement na skalę światową. Obiekt będący jednym z najbardziej reprezentacyjnych budynków Gdyni, ale i symbolem Państwa zasługującego na swoją obecność nad Bałtykiem, został zniszczony podczas wojny i nigdy nie wrócił do dawnej świetności. Doceniono jednak jego wybitne znaczenie dla historii i architektury i 24 kwietnia 1990 roku został wpisany do rejestru zabytków.