Fot. Sławomir Lewandowski

1 września br. uroczyście uruchomiono przewozy na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Gdańska Wrzeszcza do stacji Gdańsk Osowa. Równo miesiąc później kolej połączyła Gdańsk z Kartuzami. Tym samym stolica województwa zyskała ponownie bezpośrednie kolejowe połączenie z Kaszubami. Pierwszy rozkładowy skład odjechał 1 października o godzinie 4.51.

Fot. Sławomir Lewandowski
Fot. Sławomir Lewandowski

Uruchomienie połączeń kolejowych do Kartuz było możliwe także dzięki rewitalizacji przez PKP PLK S. A.  tzw. Korytarza Kościerskiego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. Projekt dotyczy odcinka linii kolejowej nr 201 Kościerzyna – Gdynia Główna oraz odcinka linii kolejowej 229 Glincz – Kartuzy. Zrewitalizowano ponad 10 km linii za blisko 32 mln zł, poza torem całkowicie przebudowano perony w Kartuzach i Dzierżążnie, odnowiono wiadukt kolejowy koło Glincza, przejazdy kolejowo-drogowe maja wymienioną nawierzchnię i są wyposażone w samoczynną sygnalizację przejazdową oraz rogatki, co zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi.

W ciągu doby na trasie Gdańsk – Kartuzy, obsługiwanej przez PKP SKM Trójmiasto sp. z o.o.,  jeździ 18 par pociągów. Czas najszybszego przejazdu na tej trasie nie przekroczy godziny. Pociągi na odnowionej trasie pojadą z prędkością od 70 do 100km/h, a sprawną obsługę zapewni przebudowany system urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Warto nadmienić, że Gdańsk odzyskał bezpośrednie połączenie z Kartuzami po 70 latach przerwy. Ostatni pociąg pomiędzy tymi miastami (przez Kokoszki i Starą Piłę) przejechał wiosną 1945 roku. Na trasę z Glincza do Kartuz pociągi wróciły z kolei po 20 latach.

Nowa i zmodernizowana infrastruktura kolejowa oraz nowoczesny tabor należący do samorządu województwa pomorskiego to nowa jakość dla mieszkańców Kaszub, którzy zyskali wygodniejsze warunki dojazdu do pracy, szkół, czy do Portu Lotniczego w Gdańsku. Transport kolejowy to doskonała alternatywa dla transportu indywidualnego.

1 KOMENTARZ

  1. Niedopowiedzenia w sztuce, bardzo pożądane, natomiast w treści artykułu raczej niewskazane. Tu potrzebna jest informacja ściśle merytoryczna. Chodzi mi o brak określenia „i Kaszub”, po słowach „stolica województwa”, która „zyskała ponownie bezpośrednie kolejowe połączenie z Kaszubami”. Warto chyba przy okazji przypomnieć, mniej wtajemniczonym, że Gdańsk, od wieków kaszubski Gduńsk, leży na Ziemi Kaszubskiej i jest historyczną stolicą Kaszub. Chyba tyle o regionie, żeby po latach ktoś nie miał wątpliwości, że z nijakiego etnicznie Gdańska jeżdżono na „dalekie” Kaszuby.Dla mnie i podobnych do mnie, zwracających uwagę na szczegóły regionalne, to bardzo ważne. Przepraszam za moje „ale” i pozdrawiam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.