fot. Dorota Miroszniczenko / www.gdansk.pl

Służył do podnoszenia, przewożenia i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B5. Często współpracował z innymi żurawiami przy podnoszeniu sekcji. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. W stanie spoczynku od 2009 roku – stoczniowy dźwig (M15) 28 października przeszedł na własność Miasta Gdańska.

fot. Dorota Miroszniczenko / www.gdansk.pl
fot. Dorota Miroszniczenko / www.gdansk.pl

Gmina Miasta Gdańska dźwig wraz z częścią estakady, po której poruszał się nabyła od spółki „Synergia 99”. Umowę w obecności prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza podpisali prezes zarządu spółki „Synergia 99” – Tomasz Sowiński oraz w imieniu Miasta Gdańska – przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni: dyr. ZDiZ Mieczysław Kotłowski i zastępca dyrektora ZDiZ ds. Utrzymaniowych – Vasileios Prombonas. Cena sprzedaży „Przestrzennej Instalacji Przemysłowej” wynosi brutto 156.288,66 zł. Jednocześnie podpisana została także umowa dzierżawy gruntu, na którym znajduje się zakupiony żuraw oraz estakada przy pochylni B-5 po której poruszał się żuraw. Umowa dzierżawy zawarta została na czas nieokreślony.

W roku 2012 Miasto Gdańsk przeprowadziło własną inwentaryzację dźwigów, której wyniki zostały przedstawione na stworzonej przez Miasto stronie internetowej poświęconej żurawiom: www.gdansk.pl/zurawie. Na potrzeby szybkiej i jednoznacznej identyfikacji dźwigów przyjęto nowy system ich oznaczeń, niezależny od oznaczeń używanych przez właścicieli. W nowym systemie oznaczeń litera wskazuje obszar występowania (np. M dla Młodego Miasta, W dla Wyspy Ostrów, L dla lewego brzegu Wisły, itd.), liczba numeruje kolejne dźwigi w tym obszarze (np. W4 to czwarty dźwig w rejonie Wyspy Ostrów).

fot.  Jarosław Zulewski / WUAiOZ
fot. Jarosław Zulewski / WUAiOZ

Według danych z księgi dźwignicy Dźwig M15 wyprodukowany został w 1950 r. przez Zamech Elbląg. Dźwig pracował na stalowej, wysokiej na ok. 22 m estakadzie, razem z drugim, podobnym do niego dźwigiem (obecnie nieistniejącym). Na estakadzie został zamontowany w 1956 r. przez Wydział Montażu Zewnętrznego ZAMECH. Co robił do tego czasu pozostaje zagadką (jest za niski by pracować z ziemi).

M15 służył do podnoszenia, przewożenia i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B5 wydz. PK3 teren B. Często współpracował z innymi żurawiami przy podnoszeniu sekcji. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. Ostatni remont dźwig przeszedł w 1978 r. Ostatni pozytywny odbiór Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) uzyskał w 2008 r. Od 2009 r. żuraw niedopuszczony jest do eksploatacji przez UDT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.