Do 28 lutego można było składać oferty na budowę PKM. Wówczas wpłynęło 9 ofert w II etapie przetargu. Najtańsza z ofert opiewała na kwotę 716 mln zł, najdroższa na 1,17 mld zł. Po formalnym sprawdzeniu ofert wyłoniono wykonawcę.
Samorządowa spółka PKM S.A. zakończyła ocenę dziewięciu ofert, jakie wpłynęły w II etapie przetargu na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i oficjalnie ogłosiła jego wyniki. Zwycięzcą przetargu zostało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex S.A. i FERROVIAL AGROMAN S.A., które zaproponowało najniższą cenę realizacji inwestycji – 716.136.838,06 zł brutto. – Obecnie wszyscy uczestnicy przetargu mają 10 dni na wniesienie ewentualnych odwołań. Następnie całą dokumentację skontroluje jeszcze Urząd Zamówień Publicznych – co jest standardową procedurą przy tego typu postępowaniu przetargowym. Podpisanie umowy pomiędzy PKM S.A. i wykonawcą planowane jest do końca kwietnia, tak aby jeszcze wiosną br. wykonawca mógł wejść na teren budowy – informuje PKM.
Rozpoczęty w czerwcu 2012 r. przetarg na budowę PKM został podzielony na dwa etapy. Zgłosiło się do niego 19 firm z Polski, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Słowacji i Włoch. Pozytywnie weryfikację przeszło 16 z nich, po czym w grudniu 2012 r. firmy te zostały zaproszone do składania ofert finansowych w II etapie przetargu, w którym jedynym kryterium wyboru wykonawcy była już tylko cena. Do 28 lutego można było składać oferty, w konsekwencji złożyło je dziewięć firm. – Przetarg obejmował zarówno prace budowlane (inwestor dysponuje już projektem budowlanym, który przekaże wykonawcy), jak i telematyczne (w tym przypadku wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać wszystkie niezbędne systemy sterowania ruchem na linii kolejowej).
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie wybudowanie całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przekazanie jej inwestorowi do użytkowania wraz ze Świadectwem Przejęcia do dnia 30 kwietnia 2015 r – podaje PKM. 28 lutego to również termin, kiedy zakończyły się wyburzenia ponad 60 budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz wycinka ok. 20 tysięcy drzew stojących na trasie PKM. Obecnie trwa usuwanie ściętych drzew oraz gruzu z terenu przyszłej budowy. Prace porządkowe mają zakończyć się najpóźniej do 30 kwietnia.