Będzie kosztować prawie miliard złotych i połączy Kaszuby z Trójmiastem. W Gdańsku marszałek województwa podpisał umowę z PKP, która zakłada budowę pierwszego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Kościerzyny do Gdańska.

Marszałek województwa pomorskiego podpisał dwie umowy z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe SA dotyczące dwóch projektów: tzw. „Kościerskiego korytarza kolejowego” odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201 oraz tzw. Helskiego korytarza kolejowego – linii kolejowej nr 213 Reda – Hel. Projekt pierwszy będzie realizowany w latach 2011 – 2013 r. W tym czasie na tej trasie zostaną wymienione tory, powstaną nowe przejazdy, nowe perony i wiaty wraz z oświetleniem. Koszt tego przedsięwzięcia to 202 mln zł, zaś unijne dofinansowanie wynosi 117 mln zł.

Będzie to pierwszy odcinek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, z Rębiechowa do Gdyni Głównej. To połączenie znacznie ułatwi dojazd pasażerów do lotniska. W przyszłości PKM ma zostać przedłużona – do projektowanego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. W głąb województwa trasa PKM jest wytyczona przez Kościerzynę aż do Bytowa.
Szybka kolej, łącząca Kaszuby z Gdańskiem już istniała, jednak w 1945 roku szlak przestał istnieć. Zburzono wiadukty nad ulicami, np. we Wrzeszczu, zdemontowano szyny i przystanki. Teraz ten szlak kolejowy trzeba odbudowywać niemal od podstaw. O odbudowie trasy kolejowej z Gdańska Wrzeszcza w głąb województwa i połączenie jej m.in. z Kościerzyną i Kartuzami, mówiono od dawna. To jednak przedsięwzięcie bardzo kosztowne – inwestycja prawdopodobnie wyniesie ponad 900 mln zł. Krzysztof Rudziński, prezes zarządu spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, której zadaniem jest odbudowa tej trasy kolejowej, liczy na 600 mln zł unijnej dotacji.
(…)połączy Kaszuby z Trójmiastem(…)
Chciałbym zauważyć, że wydzielanie Trójmiasta z Kaszub jest z gruntu błędne. Gdańsk jest stolicą Kaszub a Gdynia największym kaszubskim miastem (mieszka tam statystycznie najwięcej Kaszubów).
Niestety, jest to częste w mediach. Podobnie jest z nazywaniem, np. przy podawaniu prognóz pogody, Pomorza- wybrzeżem… Ma to swoje korzenie pewnie w PRLu, gdy rozbijano regiony administracyjnie i celowo dzielono społeczeństwo, którym zgodnie z łacińską maksymą „dziel i rządź”- łatwiej było władać. Unijna moda na metropolizację rówież nie służy daleko cenniejszej- regionalizacji. Może zyskamy lepsze połączenia drogowe, kolejowe itd., ale jeszcze bardziej oddalimy się od siebie…
Tomasz Fopke
Chwaszczyno- Kaszuby
Bardzo mnie to cieszy że będzie połączenie ze Szwajcarią Kaszubską przez zbudowanie Szybkiej Kolei Metropolitalnej ,będzie to miało większy wpływ na przyjazd większej ilości turystów a co zatem idzie bardziej będzie się rozwijała turystyka a przy tym Szwajcaria Kaszubska stanie się bardziej popularna i doceniana przesz rzeszę turystów z Kraju i zagranicy Pozdrawia Agnieszka