Miasto Gdańsk zostało właścicielem dźwigu stoczniowego

28 października 2013r. | Drukuj

Służył do podnoszenia, przewożenia i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B5. Często współpracował z innymi żurawiami przy podnoszeniu sekcji. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. W stanie spoczynku od 2009 roku – stoczniowy dźwig (M15) 28 października przeszedł na własność Miasta Gdańska.

fot. Dorota Miroszniczenko / www.gdansk.pl

fot. Dorota Miroszniczenko / www.gdansk.pl

Gmina Miasta Gdańska dźwig wraz z częścią estakady, po której poruszał się nabyła od spółki „Synergia 99”. Umowę w obecności prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza podpisali prezes zarządu spółki „Synergia 99” – Tomasz Sowiński oraz w imieniu Miasta Gdańska – przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni: dyr. ZDiZ Mieczysław Kotłowski i zastępca dyrektora ZDiZ ds. Utrzymaniowych – Vasileios Prombonas. Cena sprzedaży „Przestrzennej Instalacji Przemysłowej” wynosi brutto 156.288,66 zł. Jednocześnie podpisana została także umowa dzierżawy gruntu, na którym znajduje się zakupiony żuraw oraz estakada przy pochylni B-5 po której poruszał się żuraw. Umowa dzierżawy zawarta została na czas nieokreślony.

W roku 2012 Miasto Gdańsk przeprowadziło własną inwentaryzację dźwigów, której wyniki zostały przedstawione na stworzonej przez Miasto stronie internetowej poświęconej żurawiom: www.gdansk.pl/zurawie. Na potrzeby szybkiej i jednoznacznej identyfikacji dźwigów przyjęto nowy system ich oznaczeń, niezależny od oznaczeń używanych przez właścicieli. W nowym systemie oznaczeń litera wskazuje obszar występowania (np. M dla Młodego Miasta, W dla Wyspy Ostrów, L dla lewego brzegu Wisły, itd.), liczba numeruje kolejne dźwigi w tym obszarze (np. W4 to czwarty dźwig w rejonie Wyspy Ostrów).

fot.  Jarosław Zulewski / WUAiOZ

fot. Jarosław Zulewski / WUAiOZ

Według danych z księgi dźwignicy Dźwig M15 wyprodukowany został w 1950 r. przez Zamech Elbląg. Dźwig pracował na stalowej, wysokiej na ok. 22 m estakadzie, razem z drugim, podobnym do niego dźwigiem (obecnie nieistniejącym). Na estakadzie został zamontowany w 1956 r. przez Wydział Montażu Zewnętrznego ZAMECH. Co robił do tego czasu pozostaje zagadką (jest za niski by pracować z ziemi).

M15 służył do podnoszenia, przewożenia i opuszczania elementów budowy statków na pochylni B5 wydz. PK3 teren B. Często współpracował z innymi żurawiami przy podnoszeniu sekcji. W ostatnim okresie obsługiwał wiatę do śrutowania oraz załadunek złomu i śmieci na wagony kolejowe. Ostatni remont dźwig przeszedł w 1978 r. Ostatni pozytywny odbiór Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) uzyskał w 2008 r. Od 2009 r. żuraw niedopuszczony jest do eksploatacji przez UDT.


Tagi: , , , , , , ,

Zapraszamy ponownie na www.gazetakaszubska.pl
Kontakt: redakcja@gazetakaszubska.pl


Warning: Use of undefined constant rand - assumed 'rand' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/umedia/domains/gazetakaszubska.pl/public_html/wp-content/themes/gk02/functions.php on line 133
Czytaj także

Komentarze do artykułu (dodaj własny »).

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu.
Jeżeli masz ochotę, rozpocznij dyskusję.
Skorzystaj z formularza znajdującego się poniżej.

Dodaj komentarz