fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Gdyński port dobrze będzie wspominał rok 2012. Nie tylko z powodu jubileuszu 90-lecia istnienia, ale głównie z osiągniętych wyników. Przy gdyńskich nabrzeżach przeładowano 15,8 mln ton i był to trzeci wynik w historii. Rozpoczęto też ważne inwestycje w infrastrukturę portową.

W 2012 r. do portu w Gdyni zawinęło 3237 statków. 69 z nich to wielkie wycieczkowce, na pokładach których przypłynęło ponad 108 tys. pasażerów. Rośnie popularność linii promowej Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line obsłużyły w minionym roku ponad 470 tys. pasażerów.  Potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej portu jest niesłabnące tempo inwestycji w infrastrukturę portową, która pozwoli w przyszłości zapewnić prawidłowe funkcjonowanie i rozwój portu. Nakłady inwestycyjne w 2012 roku sięgnęły 62,2 mln zł i wzrosły o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Istotnym wsparciem inwestycji portowych są środki unijne. W 2012 roku ZMPG S.A. otrzymał pierwszą część dotacji na rozbudowę terminalu ro-ro w wysokości 19,2 mln zł.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

W latach 2013-2015 zarząd portu zamierza przeznaczyć blisko 700 mln zł na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Plany na najbliższy rok obejmują m.in. dokończenie rozpoczętych prac oraz rozpoczęcie zabudowy niezagospodarowanego terenu w rejonie Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego oraz terminala kolejowego do przeładunku kontenerów na terenie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Cieszy informacja o wznowieniu prac nad budową terminala promowego przy Nabrzeżu Polskim. To będzie wspólna inwestycja Portu Gdynia i armatora Stena Line. Docelowo – terminal ma zostać oddany do użytku w 2016 r. Tematem najważniejszym ze strategicznego punktu widzenia jest budowa obrotnicy, czyli miejsca w którym wielkie statki będą mogły zawracać. Dzięki tej inwestycji, gdyńskie terminale kontenerowe będą mogły przyjmować jednostki długie nawet na 380 m.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.