Nowocześniejszy, bardziej graficzny, pełen przestrzeni i światła – tak wygląda nowy logotyp województwa pomorskiego. Przygotowana przez ASP księga identyfikacji wizualnej oparta jest na herbie województwa – czarnym gryfie na złotym tle. Nowy znak uspójni logotypy pomorskich podmiotów marszałkowskich.
Szpitale, jednostki kultury, zarząd dróg wojewódzkich, szkoły policealne i zawodowe, zespół parków krajobrazowych, między innymi te jednostki podlegając Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Pomorskiego, do tej pory funkcjonowały pod własnym, odrębnym znakiem. Wkrótce zyskają nowy – wspólny znak graficzny dzięki współpracy Urzędu Marszałkowskiego i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Z propozycją zaprojektowania spójnego systemu identyfikacji wizualnej wszystkich jednostek podlegających wojewódzkiemu samorządowi wyszła ASP.
– Propozycja bardzo nas zainteresowała, bowiem już od dłuższego czasu widzieliśmy potrzebę odświeżenia i uspójnienia wizerunku naszych podmiotów. Mieszkańcy często mają problem z prawidłowym powiązaniem konkretnych szpitali czy teatrów z właścicielem. Do tego stopnia, że wielu nawet nie wie, że Urząd Marszałkowski poza dystrybucją unijnych środków ma także zadania własne, dotyczące organizacji i funkcjonowania województwa, takie jak chociażby transport publiczny w regionie czy wspomniane już szpitale. Z dużym zainteresowaniem przyglądaliśmy się wdrożeniu jednolitej identyfikacji przez Gdańsk, więc oferta złożona przez Akademię Sztuk Pięknych (wykonawcę identyfikacji dla Gdańska) wzbudziła ogromne nadzieje – mówi Michał Szczupaczyński, dyrektor Kancelarii Marszałka Województwa.
Przygotowana przez ASP księga identyfikacji wizualnej oparta jest przede wszystkim na herbie województwa – czarnym gryfie na złotym tle. Gryf został uproszczony, odwzorowanie jest nowoczesne, bardzo graficzne, ale jednocześnie pełne przestrzeni i światła co czyni znak lekkim i łatwym w eksploatacji, nawet w bardzo małym rozmiarze (np. nadruk na długopisach czy wizytówkach). Jednostki zostały podzielone na grupy za pomocą akcentów kolorystycznych – szarości (kultura), niebieskiego (zdrowie), pomarańczowego (edukacja) i zielonego (infrastruktura i środowisko).
Wszystkim jednostkom, które posługiwały się do tej pory własnym znakiem zaproponowano nowe proste, typograficzne rozwiązania. Jedynym wyjątkiem pozostały instytucje kultury, których logotypy w większości są aktualne jeśli chodzi o standardy graficzne, a jednocześnie najmocniej zakorzenione w świadomości mieszkańców. Powiązano je mimo to z nową identyfikacją za pomocą akcentu kolorystycznego i dopisku „Instytucja Samorządu Województwa Pomorskiego”. Wcześniej stosowano zasadę znak województwa obok logo instytucji. Kosmetycznych zmian dokonano także w nazewnictwie jednostek. Większość będą zawierały człon „pomorski/-a” aby jeszcze łatwiej można je było powiązać z województwem.
Projekt jest na etapie wdrażania. Nowy znak stosowany jest już na stronach internetowych większości szpitali marszałkowskich i w ich mediach społecznościowych, m.in. na repertuarach, w multimediach Filharmonii Bałtyckiej czy Teatru Muzycznego w Gdyni.
Projekt realizuje zespół projektowy z ASP: prof. Sławomir Witkowski, dr Adam Świerżewski, mgr Alicja Grzybowska, mgr Agata Kondraciuk, mgr Michał Hrywniak.
Materiały: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego