Lokalne Organizacje Turystyczne zostały powołane do życia ustawą sejmową i zajmują się kreowaniem pozytywnego wizerunku w obszarze swojego działania oraz regionu. Co znaczy kreowanie pozytywnego wizerunku?

Podejmowanie min działań na rzecz rozwoju turystycznego, gromadzenie i aktualizacja materiałów turystycznych, szkolenia branży turystycznej, wymiana doświadczeń, udział w targach turystycznych, wydawanie publikacji w formie przewodników, opracowań, map, prowadzenie punktu informacji turystycznej

W Łebie nasza organizacja zrzesza 78 członków, są to osoby prowadzące na terenie miasta działalność turystyczną, są też wśród nas lekarze, osoby prowadzące działalność handlową. Naszymi członkami są mieszkańcy ościennych wiosek, oraz samorządy: Gmina Miejska Łeba, Powiat Lęborski, Gmina Cewice.

Jak co roku każde stowarzyszenie odbywa Walne Zebranie, na którym członkowie Zarządu przedkładają delegatom rachunek finansowy i sprawozdanie merytoryczne, najważniejsze dokumenty?

W Polsce organizacje turystyczne to te miejscowe, czyli lokalne, wojewódzkie, i centralne.

Nasza organizacja należy, więc do Pomorskiej Organizacji Turystycznej, która swoją siedzibę ma przy Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku.

Członkami naszej Pomorskiej Organizacji są min lotnisko im. Lecha Wałęsy, Urząd Marszałkowski, miasto Gdańsk, Sopot, Gdynia, i wielu innych niemniej ważnych gestorów branży turystycznej z całego województwa.

Przyszło mi brać udział w Walnym Zebraniu PROT i właśnie w tym artykule chciałabym Państwa zapoznać z ważnymi informacjami odnośnie rynku turystycznego w naszym województwie.

Pomorze przyjęło w roku 2013 7,7 mln turystów w tym 1 mln 700 tys. z zagranicy, dało to wzrost o ponad 16% w stosunku do roku 2012(rok 2014 jeszcze jest liczony)

Dogodne połączenia komunikacyjne, wysoka, jakość usług, konkurencyjność cenowa, a także zintegrowane działania promocyjne sprawiają, że region pomorski staje się coraz chętniej wybieranym miejscem wypoczynku nie tylko Polaków, ale również gości z zagranicy.

Dla przykładu: ruch przejazdowy turystów ze Szwecji wzrósł o 10% (od 2012-2013), a z Norwegii ponad 15 %.

4mln potencjalnych klientów z rynku angielskiego.

PROT inicjuje wystawy i spotkania min w krajach takich jak Japonia, Austria, Czechy, Anglia, reklamując i promując nasze województwo, publikuje wydawnictwa turystyczne w języku danego kraju, jest organizatorem tematycznych akcji promujących nasze województwo.

Według przeprowadzonego przez Eurobarometr „Badania na temat nastawienia Europejczyków wobec turystyki”, opublikowanego w 2010 roku głównymi źródłami informacji gdzie spędzić wakacje są: rekomendacje znajomych, Internet, własne doświadczenie, na ostatnim miejscu …media

Największe natężenie ruchu turystycznego w roku 2014 jeśli chodzi o naszych rodaków było w naszym województwie, bo aż 25,4 %, dla przykładu w województwie Zachodnio – Pomorskim to wynik 14,8%.

Cechy, które charakteryzują nowego turystę:

Niezależność, wcześniejsze doświadczenie turystyczne, zorientowanie na nowoczesne technologie, zorientowanie na jakość usług, oczekiwanie najwyższej jakości za dobrą cenę, zwiększona aktywność, ciekawość świata i różnych kultur, wzrost liczby wyjazdów w ciągu roku kosztem ich długości, wrażliwość na środowisko i przyrodę i ostatnie najważniejsze – gdzie jadę i po co jadę?

Otwierają się przed nami nowe pole działań, godne zastanowienia, a mianowicie:

75% polskich turystów bierze pod uwagę smaczne jedzenie przy wyborze celu podróży.

60 % możliwość próbowania kuchni regionalnej

50 % korzysta z okazji kupienia lokalnych potraw i produktów

Wszystkie organizacje turystyczne działające na polskim rynku turystycznym stawiają na wysoką jakość obsługi oraz merytoryczną informację turystyczną.

Tworzenie efektywnej informacji turystycznej zostało nie tylko docenione przez turystów (w okresie od połowy czerwca do końca września nasz punk IT odwiedziło ok.17 tysięcy gości z kraju i z zagranicy), ale również przez Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną – nasz punkt otrzymał 3 gwiazdki do 4 – tej zabrakło nam większej sali obsługi turysty. Przy certyfikowaniu pod uwagę brana jest: znajomość dwóch języków obcych, estetyka pomieszczenia, dostęp do Vi fi, obsługa klienta, dni otwarcia punktu, prowadzenie strony internetowej, aktualizacja treści, wydawnictwa.

Świetną formą przekazywania sobie wzajemnie doświadczeń jest od kilkunastu lat organizacja Forum LOT-ów naszego Pomorza.

Jest to niebywała okazja do wymiany myśli, bieżących informacji na temat zachodzących zjawisk w gospodarce turystycznej mające bezpośredni wpływ na regionalne i lokalne strefy działań.

W takich spotkaniach uczestniczymy.

Na Walnym Zebraniu przedstawiono nam kierunki działań na nadchodzące miesiące min Zarząd PROT chce być współorganizatorem debaty międzyresortowej dedykowanej do wprowadzenia zmian w kalendarzu nauki szkolnej oraz współorganizatorem seminarium „Szara strefa w turystyce”

Nie będę nikogo przekonywać, bo to jest jasne, tylko spójna oferta, efektywna współpraca między branżą turystyczną a samorządami, obustronne zaangażowanie dają niewymierne korzyści nam wszystkim i tym, którzy bezpośrednio pracują w turystyce i tym, którzy pośrednio czerpią również z niej korzyści.

Nam osobom mieszkającym w takim regionie, gdzie turystyka jest filarem gospodarki i motorem napędzającym powinno jak najbardziej na tym zależeć, wszystkim!

W następnym artykule pozwolę się z Państwem podzielić naszą pracą w roku 2014, korzystając zaś z okazji życzę Wszystkim, aby Nowy Rok okazał się pomyślny w Rodzinie jak i w pracy zawodowej.

Zapraszam również do wstąpienia do naszej organizacji, pamiętajcie – duży może więcej.

Ewa Horanin Prezes Zarządu
Lokalnej Organizacji Turystycznej

„Łeba – Błękitna Kraina”

www.lotleba.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.