fot. facebook / Dawny Słupsk

Zanim przystąpiono do budowy nowego słupskiego ratusza został ogłoszony konkurs na jego projekt. Do konkursu zakwalifikowano 12 prac z czego wybrano projekt architektów z Berlina Karl Zarra oraz Rudolfa Vahla. Czy rzeczywiście dzieło niemieckich architektów było najpiękniejsze? Oceńcie Państwo sami.

fot. facebook / Dawny Słupsk
fot. facebook / Dawny Słupsk

Prace konkursowe zostały opublikowane w czasopiśmie „Deutsche Konkurrenzen”, a opisali je profesorowie A.Neumeister i Ernst Haeberle. Wydany w Lipsku w 1899 roku egzemplarz „Deutsche Konkurrenzen” znajduje się w zbiorach biblioteki Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku.

Historia słupskiego ratusza

Nowy ratusz miał zastąpić stary, mniejszy, usytuowany na Starym Rynku w Słupsku (budynek ten został rozebrany wkrótce po wybudowaniu nowego ratusza). Początkowo miał stanąć przy al. Sienkiewicza (niem. Blücherplatz, następnie Bismarckplatz), ale ze względu na tamtejszy podmokły grunt wybrano obecne miejsce. Wcześniej, w miejscu obecnego pl. Zwycięstwa, przy którym stoi obecny ratusz, do połowy XIX wieku falowało sobie spokojnie bajorko zwane Quebbe, na zlecenie Rady Miejskiej zasypane w ciągu siedmiu lat przez mistrza piekarskiego, niejakiego Wienandta (imię nieznane). W latach 1848÷1855 rozkopał on Górę św. Piotra , skąd wywiózł ponad 30 tysięcy furmanek piasku. Tak powstał plac Zwycięstwa, zwany z początku Wollmarktem (Targiem Wełnianym), a następnie, do końca II wojny światowej pl. Heinricha von Stephana, słupszczanina, ministra poczty Rzeszy Niemieckiej i wynalazcy kartki pocztowej i pocztówki.

W wyrobisku pozostałym po piaskowni w latach 1924÷1926 zbudowano reprezentacyjny stadion sportowy, któremu w dniu 15 sierpnia 1926 roku uroczyście nadano imię feldmarszałka Rzeszy Niemieckiej Paula von Hindenburga, w jego obecności zresztą. Obecnie w tym miejscu znajduje się stadion.

Ówczesny burmistrz Słupska (a właściwie Stolp im Pommern), Hans Matthes (funkcję burmistrza sprawował w latach 1893-1905), wydał na budowę sumę dwukrotnie przekraczającą kwotę przeznaczoną na ten cel przez Radę Miejską, tj. 600 tys. marek zamiast przewidzianych 300 tys. Nowy ratusz był zdecydowanie za duży, jak na potrzeby ok. 30-tysięcznego miasta. Dodatkowo, rozbudowując miasto i kanalizując je, zadłużył kasę miejską na ok. 2 mln marek.

Budynek ratusza został oddany do użytku 4 lipca 1901. Zaczęto go budować w kwietniu 1899 r. na podstawie projektu berlińskiego architekta prof. Karla Zaara i inżyniera Rudolfa Vahla, z inicjatywy burmistrza Hansa Matthesa. Jest to budowla w stylu neogotyckim, która znajduje się przy Placu Zwycięstwa. Została ona wpisana na listę zabytków chronionych prawem. Budynek od początku spełnia funkcję siedziby władz miejskich.

Trzy lata po oddaniu ratusza do użytku musiał zrezygnować z urzędu. W roku 1924 słupszczanie uznali w pełni zasługi Hansa Matthesa dla rozwoju miasta i przyznali mu tytuł Honorowego Obywatela Miasta. Jego imieniem nazwali też jedną z miejskich ulic.

Projekty słupskiego ratusza

fot. facebook / Dawny Słupsk

Projekty odnalazł Pan Wojciech Pawlukojć.

2 KOMENTARZE

  1. Nazwisko projektanta ratusza brzmi nie ZARR, tylko ZAAR. Drugi członek zespołu od nagrodzonego projektu 'Altbacksteinformat’ nazywał się Karl Vahl i był inżynierem (nie architektem); trzymał w garści sprawy techniczne

  2. Co do zapytania o to, czy wygrał rzeczywiście NAJLEPSZY z 86 czy 87 nadesłanych na konkurs projektów – zdania na ten temat będą z pewnością podzielone, bo de gustibus non est disputandum. Dla mnie odpowiedź brzmi twierdząco. Z drugiej strony fajnie byłoby, gdyby sławny staw Quebbe vor dem Neuen Thor nie został w swoim czasie zasypany, a zagospodarowany. W tej sytuacji nieźle byłoby wyobrazić sobie na przykład nowy ratusz zbudowany NAD BRZEGAMI QUEBBE. Widok wspaniałego budynku odbitego w wodach zagospodarowanego stawu – to mogłoby być przysłowiowe trafienie w dychę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.