Gdyński transport publiczny „od kuchni”. Wiceprezydenci miast oraz specjaliści, koordynatorzy i menadżerowie projektów związanych ze zintegrowanym transportem miejskim w jednostkach samorządowych z Bułgarii poznali rozwiązania jakie funkcjonują w Gdyni.

Delegacja z Bułgarii, która w dniach 8-10 stycznia przebywała w Gdyni poznawała system i działanie komunikacji miejskiej miasta. Siedem największych miast bułgarskich – Pleven, Plovdiv, Ruse, Stara Zagora, Varna, Burgas, Sofia bierze udział w projekcie, który dotyczy rozwoju zintegrowanego transportu miejskiego. Program ma na celu m.in.: podniesienie efektywności transportu publicznego, rozbudowę systemu komunikacji przy jednoczesnym ograniczeniu konsumpcji energii, wprowadzenie pojazdów przyjaznych środowisku, uatrakcyjnienie tego rodzaju transportu wśród mieszkańców oraz wprowadzenie zautomatyzowanego systemu kontroli i zarządzania ruchem drogowym.
Dwunastu członków delegacji zapoznało się z pracą m.in. w Zarządzie Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwie Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej czy Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Ponadto w trakcie pobytu goście poznali realizowane przez miasto projekty i inwestycje, takie jak: TRISTAR, CIVITAS DYN@MO, SEGMENT czy TROLLEY.
TRISTAR, czyli zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji.
CIVITAS DYN@MO to europejski projekt, którego celem jest wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności. W Gdyni projekt ruszył 1 grudnia 2012 roku, zakłada m.in. stworzenie pierwszej w Gdyni strefy pieszych w centrum miasta, rozbudować sieć trolejbusową o linie obsługiwane przez pojazdy hybrydowe z baterią Li-Ion czy stworzyć pasy przeznaczone dla ruchu autobusów. Miasta prowadzące to Aachen (Niemcy) i Gdynia, miastami uczącymi się są Koprivnica (Chorwacja) i Palma de Mallorca (Hiszpania).
SEGMENT Projekt ma odpowiednio zachęcić mieszkańców Gdyni do zmiany negatywnych przyzwyczajeń transportowych i zmotywować do korzystania z bardziej efektywnych energetycznie i przyjaznych środowisku środków transportu. Założenia projektu zostaną przetestowane i wdrożone w Gdyni oraz 6_miastach partnerskich projektu, po czym będzie mógł zostać dopasowany i_wykorzystany we wszystkich 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej.
TROLLEY projekt ma jeden główny cel: promocja trolejbusów, jako najbardziej czystej i najbardziej ekonomicznej formy transportu dla zrównoważonych miast i regionów w Europie Środkowej. Obecnie po Gdyni jeździ 81 trolejbusów