Rozpoczęcie wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, dokończenie budowy mostu w Kwidzynie, czy budowa systemu zarządzania ruchem Tristar w Trójmieście – to jedne z najważniejszych inwestycji drogowych w województwie pomorskim w 2013 roku.

W połowie 2013 r., czyli pół roku później niż planowano, powinien zostać oddany do użytku most przez Wisłę koło Kwidzyna. Sześcioprzęsłowy most o długości 808 m i szerokości ponad 16 m budowany jest od jesieni 2010 roku. Prace obejmują też remont 11-km odcinka drogi krajowej nr 90.

– W pierwszym kwartale 2013 r. rozpocznie się wiercenie tunelu o długości ok. 1378 metrów pod dnem rzeki Martwa Wisła. Budowa ma kosztować ponad 885 mln zł. Tunel stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego – jednej z głównych arterii w mieście. Dzięki tunelowi Trasa Słowackiego połączy się z inną ważną drogą, Trasą Sucharskiego – powiedziała PAP Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

gddik
Fot. GDDKiA

Będzie to pierwszy tunel wykonany w Polsce pod wodą za pomocą gigantycznego „kreta”, który wraz z osprzętem może osiągać długość nawet kilkudziesięciu metrów. Sama tarcza wiercąca będzie miała średnicę ponad 12 metrów. Zakończenie prac planowane jest koniec 2014 roku.

Do końca 2013 r. w Trójmieście będzie wdrażany Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Tristar. Jest to największy, koordynowany przez Gdynię, partnerski projekt o charakterze metropolitalnym, realizowany wspólnie przez Gdynię, Gdańsk i Sopot. System Tristar będzie działał na głównych ciągach komunikacyjnych Trójmiasta, od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni i Rumi.

System obejmie 141 sygnalizacji świetlnych, w tym 67 w Gdańsku. Ma on usprawnić ruchu pojazdów i transportu publicznego w Trójmieście. Tristar pozwoli na sterowanie ruchem dzięki wykorzystaniu kilku tysięcy czujników. Na jego potrzeby położone ma być ok. 115 km światłowodów.

W ramach budowy systemu na drogach zostanie zamontowanych 59 rejestratorów wykroczeń, z tego 31 w Gdańsku. Urządzenia rejestrujące, np. przekroczenie prędkości czy przejazd na czerwonym świetle, mają zacząć działać pod koniec 2013 roku. Po wdrożeniu zintegrowanego systemu przepustowość ulic Trójmiasta może zwiększyć się o ok. 20 proc. Będzie to efekt m.in. lepszego dopasowania działania świateł na skrzyżowaniach oraz informowania na bieżąco kierowców o nagłych zdarzeniach na ulicach. Odbiór ostateczny systemu planowany jest na połowę 2014 roku. Koszt inwestycji wynosi ok. 170 mln zł, z czego większość sfinansuje UE.

Fot. GDDiA
Fot. GDDKiA

W przyszłym roku w Gdyni rozpocznie się trzeci etap rozbudowy ul. Chwarznieńskiej na odcinku leśnym tj. od granicy lasu do ul. Sosnowej. Do końca 2014 roku na tym odcinku ma powstać dwupasmowa droga, chodniki i ścieżka rowerowa oraz wiadukty drogowe i kładka dla ruchu pieszego na Witominie.

Ulica Chwarznieńska to jedno z trzech połączeń centrum miasta z obwodnicą Trójmiasta, zarazem główna trasa komunikacyjna dzielnic Witomino i Chwarzno. W Gdyni w 2013 r. rozpocznie się też realizacja strategicznej dla miasta inwestycji, czyli rozbudowy ul. Morskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Chylońską do skrzyżowania z ul. Kcyńską. Przebudowane zostaną m.in. chodniki i powstanie wyodrębniona ścieżka rowerowa biegnąca wzdłuż całego rozbudowywanego odcinka ul. Morskiej.

W pomorskiem dużo ważnych inwestycji drogowych znajduje się w fazie przygotowania. Są to m.in. Trasa Kaszubska, czyli odcinek drogi ekspresowej S6 od Lęborka do obwodnicy zachodniej Trójmiasta, odcinek S7 z Koszwał do Kazimierzowa k. Elbląga, odcinek drogi S6 od Słupska do Lęborka, obwodnice Kościerzyny i Malborka oraz obwodnica metropolitalna Trójmiasta – powiedział PAP Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.