Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli; fot. mat. prasowe

Wyburzenie antresoli i szybu windowego w hali głównej dworca, rozbiórka balustrady przy szybie windowym, rozbiórka instalacji oraz demontaż opraw oświetleniowych w suficie  – to dopiero początek prac, które przywrócą dawną świetność jednemu z najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie.

Wizualizacja holu dworca po wyburzeniu antresoli; fot. mat. prasowe

PKP Dworce Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg, dzięki któremu nastąpi powrót do jednoprzestrzennej, otwartej hali dworca, takiej jak z 1900 roku. Trwają przygotowania do wykonania projektu prac remontowych pod nazwą: „Przebudowa dworca kolejowego Gdańsk Główny”.

Prace związane z rozbiórką antresoli mają ruszyć 10 grudnia i będą wiązać się z utrudnieniami.  Powstanie zastępczy dworzec kontenerowy dla pasażerów, który stanie przy KFC. Na peronie trzecim znajdować się będzie Centrum Obsługi Pasażera oraz kasy biletowe.

Czeka nas rozbiórka i ponowny montaż hydrantu, defibrylatora, tablic informacyjnych, wykonanie tymczasowego oświetlenia hali dworca, przeprowadzenie badań konserwatorskich w obrębie holu głównego.

Ponownie otwartą przestrzeń holu będziemy mogli zobaczyć już pod koniec stycznia 2013 roku.

Gdańsk Główny ok. 1903 r.; mat. prasowe

Dworzec Główny w Gdańsku został wybudowany w latach 1894-1900, według projektu Aleksandra Ruedella, Paula Thoemera i Georga Cuny’ego w stylu tzw. „gdańskiego renesansu”, będącego zlepkiem form renesansu i baroku. Uroczyste otwarcie dworca miało miejsce 30 października 1900 r. Budynek główny wyposażony został w dużą halę recepcyjną z kasami, przechowalnię bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, poczekalnie, umywalnię, toalety męską i damską oraz bufet. W roku 1945 dworzec na skutek ostrzału wojsk sowieckich spłonął. Stopień zniszczeń był jednak umiarkowany i budynek nadawał się do odbudowy.

W latach siedemdziesiątych XX wieku, powstała koncepcja zburzenia starych zabudowań dworca i zastąpienia ich budynkami nowymi, nawiązującymi do form Dworca Centralnego w Warszawie. Szczęśliwie odstąpiono od tego pomysłu i zrealizowano jedynie projekt modernizacji wnętrz w estetyce nawiązującej do modernizmu, zachowując jednak pierwotne kubatury i zasadnicze podziały wnętrza. Kolejna przebudowa wnętrz prowadzona w latach dziewięćdziesiątych, okazała się zupełnie niefortunna – zniszczono halowy charakter sali głównej dworca, wprowadzając w jej przestrzeń antresolę i ogromne, zacierające jej kształt, schody prowadzące na tę antresolę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.