Wyburzenie antresoli i szybu windowego w hali głównej dworca, rozbiórka balustrady przy szybie windowym, rozbiórka instalacji oraz demontaż opraw oświetleniowych w suficie – to dopiero początek prac, które przywrócą dawną świetność jednemu z najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie.
PKP Dworce Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg, dzięki któremu nastąpi powrót do jednoprzestrzennej, otwartej hali dworca, takiej jak z 1900 roku. Trwają przygotowania do wykonania projektu prac remontowych pod nazwą: „Przebudowa dworca kolejowego Gdańsk Główny”.
Prace związane z rozbiórką antresoli mają ruszyć 10 grudnia i będą wiązać się z utrudnieniami. Powstanie zastępczy dworzec kontenerowy dla pasażerów, który stanie przy KFC. Na peronie trzecim znajdować się będzie Centrum Obsługi Pasażera oraz kasy biletowe.
Czeka nas rozbiórka i ponowny montaż hydrantu, defibrylatora, tablic informacyjnych, wykonanie tymczasowego oświetlenia hali dworca, przeprowadzenie badań konserwatorskich w obrębie holu głównego.
Ponownie otwartą przestrzeń holu będziemy mogli zobaczyć już pod koniec stycznia 2013 roku.
Dworzec Główny w Gdańsku został wybudowany w latach 1894-1900, według projektu Aleksandra Ruedella, Paula Thoemera i Georga Cuny’ego w stylu tzw. „gdańskiego renesansu”, będącego zlepkiem form renesansu i baroku. Uroczyste otwarcie dworca miało miejsce 30 października 1900 r. Budynek główny wyposażony został w dużą halę recepcyjną z kasami, przechowalnię bagażu, budki telefoniczne, urząd telegraficzny, komisariat policji, poczekalnie, umywalnię, toalety męską i damską oraz bufet. W roku 1945 dworzec na skutek ostrzału wojsk sowieckich spłonął. Stopień zniszczeń był jednak umiarkowany i budynek nadawał się do odbudowy.
W latach siedemdziesiątych XX wieku, powstała koncepcja zburzenia starych zabudowań dworca i zastąpienia ich budynkami nowymi, nawiązującymi do form Dworca Centralnego w Warszawie. Szczęśliwie odstąpiono od tego pomysłu i zrealizowano jedynie projekt modernizacji wnętrz w estetyce nawiązującej do modernizmu, zachowując jednak pierwotne kubatury i zasadnicze podziały wnętrza. Kolejna przebudowa wnętrz prowadzona w latach dziewięćdziesiątych, okazała się zupełnie niefortunna – zniszczono halowy charakter sali głównej dworca, wprowadzając w jej przestrzeń antresolę i ogromne, zacierające jej kształt, schody prowadzące na tę antresolę.