Wiadomo już jak będzie wyglądał dworzec w Sopocie. Prace projektowe nad zwycięską koncepcją trwały do chwili obecnej. Na pewno nie zabraknie architektury zielonej, którą będzie widać z peronu.

Dobiegły końca prace projektowe nad budową zespołu budynków biurowo usługowo-handlowych wraz z infrastrukturą drogowo- parkingową, stanowiących inwestycję zagospodarowania terenów przydworcowych. Członkowie Honorowej Rady, którzy jako pierwsi zobaczyli ukończony projekt, stwierdzili z zadowoleniem, iż przedstawiony projekt uwzględnił ich postulaty, zawiera dobre i ciekawe rozwiązania architektoniczne i zagospodarowania zieleni. Następnie z rozwiązaniami architektonicznymi i najnowszymi wizualizacjami inwestycji zapoznani zostali sopoccy radni.
-„(…)Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego budynki usytuowano tak, aby wytworzyć przestrzeń publiczną w postaci placu, która płynnie łączy się z układem komunikacyjnym miasta. Uzyskano to poprzez podziemny układ komunikacji kołowej i pieszej będący fragmentem układu drogowego miasta. Spowolnienie i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego uzyskano dzięki zmienionemu układowi drogowemu. Przestrzeń publiczna dróg dojazdowych i placu miejskiego wraz z budynkami handlowo-usługowymi i dworcem kolejowym tworzą integralny multifunkcjonalny węzeł komunikacyjny wpisujący się w najnowsze światowe trendy projektowania obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie tzw. katalizatorów ruchu” – w projekcie wskazuje architekt, główny projektant inwestycji Marcin Kaniewski.
-„(…)Rozmaitość różnorodnych przestrzeni publicznych pojawiających się pomiędzy budynkami, pełnych zieleni wysokiej i średniej, z kaskadami i fontannami, pasaże handlowe i obszary przeznaczone do odpoczynku, jak i licznie zapraszające otwarte lokale gastronomiczne z pewnością przyczynią się do szybkiego „oswojenia” tej przestrzeni, kształtowanej jako przyjaznej wszystkim przechodniom i użytkownikom” – ocenia projekt miejski konserwator zabytków w Sopocie Danuta Zasławska.
Projektowany kompleks zabudowań będzie się składał z części dworca kolejowego, części handlowo – usługowej i biurowej oraz części hotelowej. Pod całością kompleksu znajdą się parkingi podziemne oraz częściowo przykryta placem cześć parkingowa z możliwością przejazdu pojazdów osobowych. Wysokość budynku nie przekracza 21 m, a zatem jest to budynek średniowysoki. Obiekt będzie posiadał jedną kondygnację podziemną i maksymalnie, w części hotelowej, sześć nadziemnych. Dwa nowe place miejskie z ciekawie zakomponowaną zielenią oraz nowa infrastruktura drogowa.
– Dla nas mieszkańców ważne jest, że obecny dworzec – wątpliwa wizytówka naszego miasta wreszcie zniknie, a w jego miejscu powstanie nowoczesny, bardzo funkcjonalny kompleks obiektów, pełen zieleni, z bardzo dobrą dostępnością komunikacyjną, przyjazny dla rowerzystów i dla niepełnosprawnych – mówi prezydent Sopotu Jacek Karnowski. Kto wie, czy i ten obiekt nie stanie się w przyszłości rozpoznawalna wizytówką nowoczesnego kurortu. Miejmy nadzieję, że do Halowych Mistrzostw Świata w Lekkiej Atletyce, czyli do marca 2014 roku, będzie gotowy. Turyści, którzy przyjadą do nas w przyszłym roku zastaną już plac budowy. Aby jednak nie utrudniać korzystania z dworca mieszkańcom i gościom, na czas inwestycji w Sopocie powstanie tymczasowy dworzec. – dodaje Karnowski.
Nowy dworzec w głównej mierze będzie rozpoznawany ze względu na jego zieloną architekturę. – „Kontekst miejski wprowadzania zieleni i relacje do architektury istniejącej i projektowanej przy dworcu w Sopocie stał się myślą przewodnią całości założenia komponowania powierzchni zielonych. (…) Zieleń towarzyszy nam na poziomie ogólnodostępnej komunikacji i widoków zarówno z pasażu jak i z peronów. Cześć dachów została pokryta zielonymi kobiercami rozchodników, macierzanki i traw. (…) wprowadzono szereg gatunków roślinności obecnej już w codziennym życiu przestrzeni zielonych Sopotu. Elementami podnoszącymi atrakcyjność szczególnie skwerów będą symboliczne formy wody wkomponowane w grafikę posadzki, nawiązujące do licznych strumyków sopockich. Całość ma przywołać znaczenie Sopotu jako miasta uzdrowiskowego”- komentuje arch. krajobrazu Jarosław Potocki.
Do całości projektu brakuje nazwy dworca. Zaproponowane zostały cztery nazwy: Sopot Centrum, Sopot, Sopot Promenada, Sopot Główny. Na stronie internetowej Miasta pojawi się jutro sonda, adresowana do mieszkańców Sopotu i metropolii gdańskiej z pytaniem o wskazanie nazwy inwestycji i tym samym nazwy stacji.
Galeria
mat. prasowe