Znamy nowe ustalenia w sprawie drugiego etapu przebudowy drogi nr 214 i wschodniej obwodnicy Lęborka. Podczas kolejnego spotkania lęborskich samorządów z władzami województwa wyznaczono nowe źródło finansowania inwestycji.
Podczas ostatniego spotkania członka Zarządu Województwa Pomorskiego Ryszarda Świlskiego z przedstawicielami lęborskich samorządów zaangażowanych w przebudowę drogi 214, a więc ze Starostą Lęborskim, Burmistrzem Miasta Łeby i Wójtem Gminy Wicko, poruszono dwie ważne kwestie dotyczące dalszego etapu przebudowy tej trasy.
Przede wszystkim podjęto decyzję o nowym źródle finansowania drugiego etapu przebudowy drogi do Łeby. Jak informuje Starostwo Powiatowe w Lęborku Zarząd Województwa Pomorskiego złoży wniosek na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego oraz projektu technicznego (w jednym wniosku) korzystając z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego z zakresie planowanych zadań drogowych w perspektywie 2014-20. Przewidywany koszt dokumentacji wynosi ok. 1 mln zł, przy czym możliwe jest dofinansowanie z RPO WP w wysokości do 75%. Pozostałą część stanowiącą wkład własny zapewnią wszystkie 4 samorządy.
– Powyższe rozwiązanie jest korzystniejsze dla każdej strony z dwóch powodów. Składając jeden wniosek na STEŚ i projekt techniczny skrócimy czas potrzebny do uzyskania pozwolenia na budowę. Ponadto jest to rozwiązanie tańsze; wkład własny wyniesie ok. 250 tys, do podziału na 4 samorządy. – przedstawia Tomasz Sopyłło, Asystent Starosty Lęborskiego.
Rozwiązanie takie gwarantuje znaczne ograniczenie kosztów jakie musiały będą ponieść lęborskie samorządy. W tej sytuacji do zabezpieczenia będzie kwota ok. 190 tys. zł. Wcześniejsze ustalenia wskazywały, że samo Studium miałoby opiewać na kwotę 517 tys. zł. (taka była najniższa oferta ogłoszonego przetargu, z którego ostatecznie zrezygnowano).
– Kwesta podziału tej kwoty pomiędzy dwie gminy i powiat będzie tematem odrębnym rozmów. – zaznacza Sopyłło.
Podczas spotkania poruszono także niezwykle ważną kwestię połączenia drogi 214 z Trasą Kaszubską w miejscowości Mosty, o co intensywnie zabiegał senator Kazimierz Kleina oraz lęborscy samorządowcy. Rozwiązanie to gwarantowałoby odciążenie Lęborka z punktu widzenia ruchu turystycznego w kierunku Łeby, szczególnie w sezonie letnim. Jak zaznaczył Ryszard Świlski Zarząd Dróg Wojewódzkich złoży do RPO WP wniosek na opracowanie dokumentacji dotyczącej tzw. obwodnicy wschodniej Lęborka.