fot. granddistraction.com

Rosną koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą stanowiącego część Trasy Słowackiego. Nawet najtańsza oferta potencjalnego wykonawcy znacznie przekracza budżet przeznaczony na ten cel. Spektakularny odcinek trasy, będący pierwszym podwodnym tunelem w Polsce, może kosztować nawet miliard zł.

Wczoraj władze Gdańska poznały oferty pięciu konsorcjów złożone w przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być jedną z czterech części Trasy Słowackiego. Mimo, że Gdańsk przeznaczył na ten cel  510 mln zł, nawet najtańsza oferta przekroczyła założony budżet o 375 mln zł. Władze zmuszone zostały do poszukania dodatkowych środków. Na zapewnienie finansowania i podpisanie umowy z wykonawcą Gdańsk ma 90 dni.

fot. granddistraction.com

Tunel pod Martwą Wisłą to najbardziej spektakularna część powstającej trasy. To pierwszy podwodny tunel drogowy i jednocześnie najdłuższy w Polsce. Składał się będzie z dwóch tub o długości 1377 m. W najgłębszym miejscu jego dno znajdzie się 34 m pod lustrem wody.

[youtube_sc url=http://www.youtube.com/watch?v=yFHrI3HFMDg]

Równie niezwykły będzie sposób w jaki zostanie on wykonany. Ponad tysiąc metrów tunelu wydrążone zostanie za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunel Boring Machine), która potocznie nazywana jest kretem. Ma ona ponad 60 m długości i 12 m średnicy. Głównym mechanizmem jest tu głowica z tarczą. Na dwuetapowy proces składa się wiercenie 1,5 m tunelu, a następnie wykładanie go betonowymi płytami – tubingami. Kret maksymalnie jest w stanie wydrążyć 30 m tunelu w ciągu jednego dnia. Do jego obsługi potrzeba zaledwie kilkunastu osób.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.