fot. Marta Jaszczerska - archiwum

W 2017 r. w Unii Europejskiej sprzedano w Europie 216 566 pojazdów elektrycznych. To o 39 proc. więcej niż w roku 2016. Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL analizuje najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), dotyczące liczby rejestracji samochodów w UE.

fot. Marta Jaszczerska – archiwum

Popyt na pojazdy elektryczne (EV), w tym samochody całkowicie elektryczne (BEV), hybrydy plug-in (PHEV) i wodorowe (FCEV) w państwach należących do Unii Europejskiej stale rośnie – wynika ze statystyk ACEA. W czwartym kwartale 2017 r. w UE sprzedano 64 447 samochodów tego typu. Oznacza to wzrost o 29,1% w stosunku do analogicznego okresu w 2016 r. (49 902 szt.). EV cieszyły się największą popularnością w Niemczech (17 694 szt.), w Wielkiej Brytanii (11 863 szt.) oraz we Francji (10 254 szt.). W Polsce sprzedano 369 pojazdów elektrycznych – o 146% więcej niż w czwartym kwartale 2016 r.

Ogólnie w 2017 r. klienci z Unii Europejskiej nabyli 216 566 EV – o 39% więcej niż rok wcześniej (155 757 szt). W przekroju dwunastu miesięcy najwięcej pojazdów elektrycznych sprzedano w Niemczech (54 617 szt.), Wielkiej Brytanii (47 298 szt.) i Francji (36 835 szt.). Polska zakończyła 2017 r. wynikiem 1 068 EV, które wyjechały z salonów. To wzrost o 87,7% w porównaniu do 2016 r. Nad Wisłą sprzedano 585 hybryd plug-in (+44,8% r/r) oraz 439 samochodów całkowicie elektrycznych (+306,5 r/r).

– W ubiegłym roku Polska odnotowała jeden z największych przyrostów sprzedaży pojazdów w pełni elektrycznych spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Ten fakt oczywiście cieszy, jednak pamiętajmy, że liczby są nadal niskie, szczególnie w porównaniu z wynikami osiąganymi przez kraje Europy Zachodniej – mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL. – Nie ma się jednak czemu dziwić. EV są nad Wisłą bardzo drogie, zwłaszcza biorąc  pod uwagę zarobki przeciętnego Polaka, a nabywcy samochodów napędzanych energią elektryczną nie mogą liczyć na jakiekolwiek wsparcie ze strony państwa. Oczywiście, uchwalona przez parlament ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest krokiem w dobrym kierunku, jednak to ciągle mało. Zachęt dla klientów zainteresowanych zakupem EV powinno być więcej, inaczej rynek będzie się rozwijał bardzo powoli.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL to projekt realizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, organizację branżową, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności w Polsce. PSPA integruje polskie i zagraniczne firmy z wielu branż, m.in. motoryzacyjnej, technologicznej, finansowej, leasingowej, doradczej i logistycznej, które wspólnie działają na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. PSPA pomaga start-upom we wprowadzaniu na rynek nowych produktów, współpracuje z ośrodkami akademickimi oraz jest członkiem inicjatywy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce przy Ministerstwie Energii. PSPA realizuje własne badania i kampanie społeczne, wydaje raporty i opracowania zwiększające świadomość społeczną w zakresie ekologicznego transportu. Jest członkiem największej organizacji branżowej w Europie – The European Association for Electromobility (AVERE).

1 KOMENTARZ

  1. Nie no na szczeście idziemy do przodu i to trzeba jasno podkreslić, co widać chociażby po rosnącej liczbie stacji z ładowarkami. Sam tankuje regularnie na Greenway’u bo w domu nie ma szans na spokojnie doładowanie, co zajmuje 8h… jak wraca sie około połnocy i wyjezdza nad ranem to nie ma szans na pełny zapas energii. W każdym razie z tego co tutaj widać http://greenwaypolska.pl/pl/siec-greenway miejsca sa tak rozłożone ze mozna pokusic sie o dlugą trase. Pewnie jak zrobi sie cieplej i zaczna sie wyjazdy – trzeba będzie spróbować

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.