fot. Marta Jaszczerska - archiwum

Greenway Infrastructure Poland otwiera właśnie nowy rozdział rozwoju elektromobilności w Polsce. 15 grudnia w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym Gdynia uroczyście rozpoczęto nowy projekt, współfinansowany ze środków unijnych, o nazwie NCE-AdvancedEvNet. Jego celem jest rozbudowa sieci ładowania aut elektrycznych w miastach i na głównych trasach krajowych. W ramach tego projektu Greenway Infrastructure Poland będzie współpracować z Gdynią.

Powstanie sieć ładowania aut elektrycznych // fot. Marta Jaszczerska

– Kiedy otrzymaliśmy w tym roku kolejne dofinansowanie unijne na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, było jasne, że wystartujemy z Gdyni, szczególnie że ta odsłona projektu jest także poświęcona współpracy z samorządami. W Gdyni jest też siedziba naszej spółki, a samo miasto mocno stawia na rozwój ekologicznego transportu – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland, firmy mającej swoją siedzibę w PPNT.

Kolejny projekt unijny, którego uruchomienie właśnie ogłasza spółka, ma objąć główne korytarze transportowe kraju, a równocześnie wzmocnić sieć w dużych ośrodkach miejskich. W ramach projektu zagęszczona zostanie sieć w tej chwili budowana przez Greenway – spółka zainstaluje 60 dodatkowych stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW. Dodatkowo powstaną pierwsze w Polsce ultraszybkie stacje ładowania (o mocy do 350 kW). Kolejnym elementem projektu jest wybudowanie 50 ładowarek półszybkich (do mocy 22 kW), które zainstalowane zostaną w węzłach przesiadkowych wybranych polskich miast.

Kwota dofinansowania w ramach projektu NCE-AdvancedEvNet wynosi 6 mln euro. Projekt ma zostać zrealizowany do połowy 2020.

Zgodnie z podpisanym dziś listem o współpracy, Gdynia i Greenway będą współpracowały w obszarze elektromobilności. W tym celu zapewnione zostaną miejsca do instalacji ładowarek na parkingach przy punktach przesiadkowych należących do miasta. Pozwolą one na naładowanie auta zaparkowanego przy węźle przesiadkowym, gdy jego właściciel przesiada się do komunikacji miejskiej.

– Ten projekt dobrze wpisuje się w realizowaną przez Gdynię strategię. Bardzo ważne są dla nas obszary działań takie jak mobilność i transport, ograniczenie emisji zanieczyszczeń wody oraz powietrza czy dążenie do obniżenia poziomu hałasu w mieście. Dlatego tym chętniej wspieramy projekty, które pomagają chronić środowisko i wpływają na poprawę warunków życia mieszkańców, a dodatkowo jeszcze wspomagają rozwój innowacyjnych technologii – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

– Kiedy otrzymaliśmy w tym roku kolejne dofinansowanie unijne na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, było jasne, że wystartujemy z Gdyni, szczególnie że ta odsłona projektu jest także poświęcona współpracy z samorządami. W Gdyni jest też siedziba naszej spółki, a samo miasto mocno stawia na rozwój ekologicznego transportu – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland, firmy mającej swoją siedzibę w PPNT.

Kolejny projekt unijny, którego uruchomienie właśnie ogłasza spółka, ma objąć główne korytarze transportowe kraju, a równocześnie wzmocnić sieć w dużych ośrodkach miejskich. W ramach projektu zagęszczona zostanie sieć w tej chwili budowana przez Greenway – spółka zainstaluje 60 dodatkowych stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW. Dodatkowo powstaną pierwsze w Polsce ultraszybkie stacje ładowania (o mocy do 350 kW). Kolejnym elementem projektu jest wybudowanie 50 ładowarek półszybkich (do mocy 22 kW), które zainstalowane zostaną w węzłach przesiadkowych wybranych polskich miast.

Kwota dofinansowania w ramach projektu NCE-AdvancedEvNet wynosi 6 mln euro. Projekt ma zostać zrealizowany do połowy 2020.

Zgodnie z podpisanym dziś listem o współpracy, Gdynia i Greenway będą współpracowały w obszarze elektromobilności. W tym celu zapewnione zostaną miejsca do instalacji ładowarek na parkingach przy punktach przesiadkowych należących do miasta. Pozwolą one na naładowanie auta zaparkowanego przy węźle przesiadkowym, gdy jego właściciel przesiada się do komunikacji miejskiej. 

– Ten projekt dobrze wpisuje się w realizowaną przez Gdynię strategię. Bardzo ważne są dla nas obszary działań takie jak mobilność i transport, ograniczenie emisji zanieczyszczeń wody oraz powietrza czy dążenie do obniżenia poziomu hałasu w mieście. Dlatego tym chętniej wspieramy projekty, które pomagają chronić środowisko i wpływają na poprawę warunków życia mieszkańców, a dodatkowo jeszcze wspomagają rozwój innowacyjnych technologii – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Łącznie dzięki współpracy Gdynia zyska 5 punktów półszybkiego ładowania sfinansowanych przez Greenway Infastructure Poland w ramach środków z unijnego projektu Connecting Europe Facility. Powstaną one w węźle przesiadkowym Gdynia Karwiny (3 sztuki) oraz węźle przesiadkowym Gdynia Chylonia (2 sztuki). Spółka zamierza również zainstalować szybką ładowarkę ładującą mocą do 50 kW przy jednym z centrów handlowych zlokalizowanych w Gdyni (ul.Kcyńska).

– Badania wskazują, że centra miast są zanieczyszczone w dużym stopniu przez pojazdy spalinowe. Nasz projekt ma między innymi na celu zmianę sytuacji w tym zakresie. Poprzez udostępnienie ładowarek w punktach przesiadkowych wspieramy z jednej strony rozwój elektromobilności, a z drugiej transport publiczny – mówi Rafał Czyżewski.

W wyniku realizacji unijnych projektów Greenway Infastructure Poland zamierza zainstalować w Polsce blisko 200 punktów ładowania pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych dwóch lat. Obecnie funkcjonuje już ponad 20 z nich zlokalizowanych między innymi w takich miastach jak: Rzeszów, Kraków, Katowice, Wrocław, Warszawa czy Gdańsk.

Gdynia od wielu lat prowadzi działania na rzecz ekomobilności. Pasażerów komunikacji miejskiej wożą ekologiczne trolejbusy m.in. odzyskujące energię podczas hamowania czy autobusy zasilane gazem ziemnym. Miasto przygotowuje się do zakupu w najbliższym czasie kolejnych pojazdów przyjaznych środowisku w tym  poszerzenia taboru trolejbusów wyposażonych w baterie litowo-jonowe umożliwiające poruszanie się poza trakcją. Z inicjatywy Gdyni od tego roku w aglomeracji trójmiejskiej wdrażany jest w car-sharing, który docelowo będzie wykorzystywał samochody o napędzie elektrycznym. Ponadto Gdynia prowadzi działania mające zwiększyć dostępność Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – w tym miesiącu otwarte zostały dwie nowe stacje na terenie miasta, a w najbliższych latach planowana jest budowa dwóch zintegrowanych węzłów przesiadkowych.

Działania Gdyni w zakresie ekorozwoju zostały w tym roku uhonorowane w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów wyróżniających samorządy za proekologiczne działania najwyższym laurem Eco-Miasta w aż trzech kategoriach, w tym w kategorii mobilność zrównoważona.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.