mat. prasowe

W środę, 24 stycznia, na Bałtyku, rozpoczęły się manewry PASSEX. Załogi okrętów z lotnictwem morskim ćwiczą poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych, obronę przed atakami z powietrza, niszczenie celów nawodnych, akcje embarga i kontroli żeglugi. To typowe zadania osłony transportu morskiego, szlaków komunikacyjnych i operacji blokadowych. Manewry potrwają do piątku, 26 stycznia.

mat. prasowe

W ćwiczeniu uczestniczą dwie fregaty rakietowe ORP Gen. T. Kościuszko i ORP Gen. T. Pułaski, korweta zwalczania okrętów podwodnych ORP Kaszub, dwa małe okręty rakietowe typu Orkan ORP Piorun i ORP Grom, zbiornikowiec ORP Bałtyk, a także okręt podwodny typu Kobben ORP Bielik. W składzie komponentu lotniczego operują dwa śmigłowce ZOP Mi-14 PŁ, a także samoloty: An-28 Bryza, cztery Su-22 i dwa F-16. Wspólnie z okrętami polskiej Marynarki Wojennej ćwiczy duńska fregata HDMS Niels Juel– okręt flagowy Stałego Zespołu Okrętów NATO SNMG-1, który obecnie przebywa na Bałtyku.

Kluczowym elementem ćwiczenia jest obrona zespołu jednostek nawodnych przed działaniami okrętu podwodnego. Okręt podwodny stwarza największe zagrożenie dla konwojów, transportu morskiego i szlaków komunikacyjnych. Może również łamać blokady oraz wykonywać ataki torpedowe. Takie właśnie działania podczas ćwiczenia symuluje polski okręt podwodny typu Kobben – ORP Bielik. Zadanie jego wykrycia otrzymały ORP Gen. T. Kościuszko, ORP Gen. T. Pułaski i ORP Kaszub, a także okręt flagowy Stałego Zespołu Okrętów NATO SNMG-1 – fregata HDMS Niels Juel. Zwalczanie okrętu podwodnego odbywa się we współpracy ze śmigłowcami ZOP Mi-14 PŁ.

Załogi doskonalą również procedury obronne przed napadem powietrznym oraz atakiem terrorystycznym. Zadania OPL realizowane są we współpracy z czterema samolotami Su-22 i dwoma F-16. Podczas manewrów doskonalone są także procedury kontroli żeglugi i działań zespołów kontrolno-inspekcyjnych w ramach operacji blokadowych. Odbywają się strzelania artyleryjskie do celów nawodnych oraz powietrznych. Prowadzone są także ćwiczenia w zakresie uzupełniania zapasów na morzu w ruchu metodą trawersową tzw. RAS (ang. Replenishmentatsea). Podczas treningów na morzu realizowane są również podstawowe zadania indywidualne każdego okrętu oraz funkcjonowanie zespołu w wypadkach awarii, pożarów, poszukiwań i akcji ratowniczych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.