Jak każdy produkt w tym i turystyka, a właściwie oczekiwania potencjalnych odbiorców zmieniają się z roku na rok.

Bo czyż nie jest tak, że zmienia się moda, zmieniają się modele samochodów, architektura, tak samo zmieniają się oczekiwania naszych turystów.

Sami wybierając markę samochodu, modny ciuszek kierujemy się trendami, tak i nasi goście wybierając miejsce spędzenia wakacji, wybierają dzisiaj nie tylko wygodny hotel, pensjonat, pokój gościnny, ale przede wszystkim kierują się, co zobaczę, co przeżyję, jakie miejsce może zaoferować mi czynne spędzenie moich wakacji. Później następuje wybór miejsca pobytu.

Łeba ma wiele do zaoferowania – czyste, rozległe plaże, sąsiedztwo Słowińskiego Parku Narodowego, wiele malowniczych tras rowerowych, dwa jeziora, sporty wodne.

Chciałabym natomiast skupić się na tym, co dla nas kwaterodawców, gestorów atrakcji miejskich najbardziej interesuje i podzielić się z Państwem analizą pn. „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turysty”.

Odpowiedzi respondentów wskazują, że Polacy chcą być dzisiaj zaskakiwani (ofertą, ceną, atrakcjami). Wybierając wakacyjną ofertę badający wskazali (56,4%) na zobaczenie ciekawych miejsc, realizację swoich pasji. Coraz częściej turysta kieruje się wyborem miejsca poprzez przeczytaną książkę czy obejrzany film. Tak więc chcemy podejmować indywidualne decyzje, które odpowiadają naszym potrzebom.

Ważną rolę spełnia tu również oferta cenowa!.

Atrakcyjna oferta to (35% ankietowanych), możliwość realizacji pasji, zainteresowań (33%), wydarzenia (18%) to są te najważniejsze motywacje, którymi kierują się turyści (zresztą i my sami planujący urlop, czyż nie tak?).

Ważnym elementem w doborze rodzimego wypoczynku jest chęć odwiedzenia przyjaciół i znajomych lub rodziny.

Wakacje Polaków różnią się, jeżeli chodzi o wiek, dla młodszych będzie to cena, oni także wybierają miejsce swojego wypoczynku również ze względu na wydarzenia (koncert, mecz, spotkania z ciekawymi ludźmi). Osoby w średnim wieku zdecydowanie częściej wracają w to samo miejsce niż młodzi turyści.

W przedstawionych badaniach na wykresie widać, że największą rolę spełnia atut ciekawych miejsc, później rekomendacje znajomych, możliwość realizacji pasji, sprawdzone miejsca.

Zapewne pamiętają Państwo naszą ankietę przeprowadzoną przez nasze biuro LOT „Łeba = Błękitna Kraina” i muszę przyznać z satysfakcją, ze nasz raport i przedstawiony tutaj przez agencję VMG PR są identyczne!.

Idąc dalej, wybieramy wakacje z wyprzedzeniem (42%), sprawdzamy możliwość korzystania z atrakcji (23%), planujemy wakacje z wyprzedzeniem i trzymamy się tego planu(19%).

Tak, więc nasuwa się wniosek, który daje do myślenia, a jednocześnie otwiera nowe formy współpracy przy budowaniu swojej oferty.

Jak widzimy dzisiaj turysta to osoba świadoma, pełna wiedzy i oczekiwań.

Chcąc być atrakcyjnymi nie wystarczy już dziś zapewnić dobre, wygodne łóżko, balkon, miejsce na samochód, dzisiaj wspólnie musimy stworzyć ciekawą, urozmaiconą ofertę nie tylko w okresie sezonu letniego.

Idąc za hasłem „duży może więcej „, np. w Austrii stworzono wspólne oferty pobytowe i tak w hotelu turysta może odebrać karnet na stok(tańszy!), skorzystać z ulgi na SPA (nie koniecznie w swoim miejscu pobytu). Co się z tym wiąże, min. mniejsze koszty reklam dla poszczególnych gestorów turystycznych (budujemy wspólną ofertę).

W skali mikro na naszym rodzimym rynku tak działa Lokalna Organizacja Turystyczna, wspólna strona www.lotleba.pl , wspólny profil na Facebooku, wspólne wyjazdy na festiwale i targi turystyczne , szkolenia , materiały reklamowe , dyskusje na temat rozwoju miasta , daje czerpanie wzajemnych korzyści nie tylko dla członków, ale przede wszystkim dla miasta , które jest najważniejszą częścią promocji i marką Nr I w pozyskiwaniu gości .

Patrzenie na „swój ogródek” minęło.

Wymiar działań lokalnych, wzajemnych na spójnej koncepcji ma niejednokrotnie większą siłę niż kampanie ogólnopolskie.

Dzisiaj gość, który wraca do nas kieruje się przede wszystkim dobrymi wspomnieniami, sprzyjającym klimatem, różnorodnością atrakcji (nie wszystkie zdążyłem odwiedzić), sympatycznymi, otwartymi mieszkańcami. Zapewniam opowie o tym swoim znajomym (gdzie taka kampania promocyjna jest b. ważna i wyjątkowa). Oczywiście w tym wszystkim nie można pominąć samego kreowania i promocji miasta, jak już wspomniałam marki turystycznej na rynku.

Turyści oczekują pogłębienia wiedzy o danym miejscu gdzie zdecydowali się na wypoczynek.

Nasuwa się chyba tylko jedno stwierdzanie, że promocja miasta musi być zbudowana przez nas wszystkich. Wybierając miejsce pobytu wybieramy miasto, wieś, szukamy atrakcji i ciekawych miejsc, bo przecież niekoniecznie chcemy leżeć na plaży, a jeszcze gorzej jak zacznie padać, a na końcu dopiero nocleg za cenę, na jaką możemy sobie pozwolić.

Pisząc My mam na myśli również i nas, bo przecież też jeździmy na wakacje.

Tutaj chwila zastanowienia …. Czyż ja też nie kieruję się tymi przesłankami wyjeżdżając na wypoczynek?

Pozdrawiam EWA HORANIN
Prezes Zarządu LOT „Łeba – Błękitna Kraina”

_____________________________

(w treści zawarte są wyniki analizy agencji VMG PR na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonej przez SW Research)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.