Festiwal „Sam na scenie” już wkrótce

04 czerwca 2014r. | Drukuj

Prawie 20 spektakli, na deskach Teatru Rondo oraz Teatru Lalki „Tęcza”, zaprezentują najlepsi w kraju monodramiści, którzy już po raz dziesiąty odwiedzą Słupsk. Jubileuszowa edycja największego w naszym mieście święta monodramów – festiwalu „Sam na scenie” – rozpocznie się w czwartek 12 czerwca.

fot. SOK

fot. SOK

O możliwość przyjazdu do Słupska już od dziesięciu lat starają się „teatralni samotnicy” z całej Polski, którzy decydują się na zaprezentowanie swojej pracy, podczas eliminacji do Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Najlepsi z nich, zwycięsko przeszedłszy gęste sito ocen jurorów, trafia do słupskiego Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora. Tym, którzy zyskają przychylność arbitrów „Sam na scenie” poza nagrodami, czeka okazja występu razem z zawodowymi monodramistami.

W tegorocznej edycji 12-14 czerwca 2014 poza występami konkursowymi zostaną zaprezentowane dwa pokazy mistrzowskie w wykonaniu, niekwestionowanych znawców sztuki monodramu, Bogusława Kierca oraz Ireny Jun. W ramach pokazów specjalnych widzowie zobaczą także słupską produkcję – przedstawienie „Ślad” w wykonaniu Piotra Kuby Nowotnego wyreżyserowane przez Stanisława Miedziewskiego.

Wstęp na wszystkie prezentacje konkursowe i specjalne jest wolny! Z powodu dużego zainteresowania na pokazy specjalne należy odebrać bezpłatne wejściówki dostępne w Teatrze Rondo

Program

Czwartek, 12 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

  • 10:00 Uroczysta Inauguracja (OT Rondo)
  • 10:40 OT Rondo
    Maria Czaplewska (woj. kujawsko-pomorskie)
    „Nie Ja” na podstawie sztuki Samuela Becketa pod tym samym tytułem
    scenariusz, scenografia, muzyka Maria Czaplewska
  • 11:20 PTL „Tęcza”
    Marta Andrzejczyk (woj. warmińsko-mazurskie)
    „Kim jest Wiera Gran” na podstawie piosenek z repertuaru Wiery Gran oraz książki Agaty Tuszyńskiej
    scenariusz autorski Marta Andrzejczyk
    reżyseria Janina Tomaszewska/ Marta Andrzejczyk
    opracowanie muzyczne Piotr Banaszek
  • 12:10 OT Rondo
    Maja Wolska (woj. zachodniopomorskie)
    „Chodzenie po linie” na podstawie powieści Erin Morgenstern pt. „Cyrk nocy”
    scenariusz i scenografia Ewa Czapik-Kowalewska/ Maja Wolska
    reżyseria Ewa Czapik-Kowalewska
  • 13:00 PTL „Tęcza”
    Karolina Dąbrowska (woj. mazowieckie)
    „Moda” na podstawie powieści Bohumila Hrabala „Postrzyżyny” (przekł. Czcibor-Piotrowski)
    scenariusz i reżyseria Jan Zdziarski
    scenografia Jan Zdziarski/ Karolina Dąbrowska
    efekty muzyczne Marcin Fibich
  • 15:00 OT Rondo
    Alicja Czarnuszka (Polski Związek Niewidomych)
    „Niewidka” na podstawie powieści Tadeusza Nowaka pt. „Diabły”
    scenariusz i reżyseria Krystyna Maksymowicz
  • 15:45 PTL „Tęcza”
    Tomasz Żurek (woj. wielkopolskie)
    „Jak jej to powiedzieć…” na podstawie tekstu Janusza Dodota pod tym samym tytułem
    scenariusz, reżyseria, scenografia Janusz Dodot
  • 16:30 OT Rondo
    Kamila Winkler (woj. lubuskie)
    „Płakać nie wolno” na motywach powieści Swietłany Aleksijewicz „Czarnobylska modlitwa”
    scenariusz, reżyseria, scenografia, muzyka Małgorzata Paszkier
  • 17:20 PTL „Tęcza”
    Magda Sawicka (woj. dolnośląskie)
    „Kitty” na podstawie pamiętnika Anny Frank pt. „Dziennik”
    scenariusz i reżyseria Aneta Ćwieluch
  • 20:30 OT Rondo
    „To i tamto” wieczór mistrzowski z Ireną Jun
    (wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Irena Jun to mistrzyni słowa, wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich.

Tylko przy precyzyjnej i konsekwentnej realizacji można uzyskać zaplanowany przez Becketta efekt, przenikanie się różnych warstw znaczeniowych utworu, powtarzalność motywów, zrytmizowanie całości, słowem, polifoniczne brzmienie całej struktury – pisała Elżbieta Baniewicz. – (…) Myślę, że wystawianie tego autora w taki właśnie sposób, jak to ma miejsce w Studiu, ma swoje ogromne znaczenie także pragmatyczne, dla środowiska. Otóż wykonanie jego sztuk w teatrze jest równocześnie pewnym sprawdzianem wartości czysto zawodowych. Wspaniałe aktorstwo Ireny Jun, owo połączenie ogromnej dyscypliny artystycznej z absolutną perfekcją wykonania staje się pokazem zawodowej maestrii, wartością samodzielną, wzorem. Ile jeszcze aktorek jest w stanie wykonać partię monologu ust na tym poziomie umiejętności wyłącznie technicznych?
„Teatr” nr 4, 1986.

Jej nieomylna szlachetna wymowa, intonacja, dziwny rodzaj splątania ciepła z arystokratyczną wyniosłością – pisał o poetyckich przedstawieniach aktorki Piotr Gruszczyński. – Przejrzystość mowy i słów tak wielka, że wiersze stawały jak spektakle przed oczami duszy. Nie wiem sam, czy chodzi tu o umiejętność mówienia wiersza, czy wrodzoną zdolność do tajemnej, osobistej melopei. Pewnie wszystko razem. Od pierwszego spotkania Jun ustanowiła dla mnie normę słowa w teatrze. I od pierwszego razu zaburzyła relację teatralne-prywatną. To było obcowanie z przedstawieniem i z osobą, mimo że nieznaną, od razu bliską.
„Tygodnik Powszechny” nr 39, 2004.

Piątek, 13 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

  • 10:00 PTL „Tęcza”
    Aleksandra Nowosadko (woj. podlaskie)
    „Świadectwo dojrzałości” na podstawie powieści Romy Ligockiej „Dobre dziecko”
    scenariusz i reżyseria Joanna Łupinowicz
  • 10:45 OT Rondo
    Agata Małycha (woj. lubuskie)
    „Bo ja mogę wszystko” na podstawie fragmentów „Allegro moderato” Szymona Bogacza
    reżyseria Alicja Niewiadomska
  • 11:35 PTL „Tęcza”
    Marta Hołyńska (woj. łódzkie)
    „Wbrew woli mojej” na podstawie sztuki Romana Sikory „Spowiedź masochisty” (przekł. Małgorzata Sikorska-Miszczuk i Elżbieta Zimna) oraz dramatu Michała Kmiecika „Śmierć pracownika”
    scenariusz, scenografia, reżyseria Małgorzata Kowalczyk
  • 12:20 OT Rondo
    Justyna Wota (woj. podkarpackie)
    „Obmyślam świat” na podstawie wybranych utworów Wisławy Szymborskiej
    scenariusz i reżyseria Barbara Płocica
    muzyka Wiktor Marut
  • 15:00 OT Rondo
    Daniel Namiotko (woj. małopolskie)
    „Stopklatka”
    scenariusz Malina Prześluga
    reżyseria Mirosława Krymska
    scenografia Mirosława Krymska/ Daniel Namiotko/ Rafał Gutowski
  • 15:50 PTL „Tęcza”
    Paulina Gruszka (woj. śląskie)
    „Niekończąca się opowieść” na podstawie książki Karoliny Korwin-Piotrowskiej „Bomba”
    scenariusz i reżyseria Gabriela Mankiewicz
    scenografia Adam Brytner
    muzyka Karol Mankiewicz
  • 16:40 OT Rondo
    Elwira Pączek (woj. pomorskie)
    „Rozmowa Ihora z Bogiem” na podstawie powieści Stanisława Srokowskiego „Ukraiński kochanek”
    scenariusz i scenografia Ireneusz Ciecholewski/ Elwira Pączek
    reżyseria Ireneusz Ciecholewski
  • 17:25 PTL „Tęcza”
    Magdalena Pamuła (Wojsko Polskie)
    „Jeżeli uważasz się za człowieka smutnego, to cały świat będzie Ci się wydawał smutny” na podstawie „Blair witch project” Sofiji Anruchowycz, w: „Kobiety ich mężczyzn” (przekł. Michał Petryk)
    scenariusz, reżyseria, scenografia i muzyka Magdalena Pamuła
  • 19:30 OT Rondo
    „Manatki” wieczór mistrzowski z Bogusławem Kiercem
    scenariusz, reżyseria i wykonanie Bogusław Kierc
    (wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Ten, któremu przypisuje się status bohatera naszego przedstawienia, ma się za dziwaka, któremu, u schyłku życia, trudno ustalić własne ja. Nie, nie „poszukuje” tożsamości. Ona go właściwie nie zajmuje. To, co go trapi, jest kwestią nie obrzeżonych przestrzeni i czasu, w których roztapia się jego świadomość i pamięć. Kto jest nosicielem tej świadomości, kto – depozytariuszem tej pamięci, skoro ów dziwak „nie ma” lat, ani stałego miejsca „pobytu”. Jego bycie jest bywaniem (zbywaniem) siebie, a nie – bywaniem sobą. Może jest opowieścią, w której mylą się ze sobą opowiadający z opowiadanym, jak opowiadające z opowiedzianym?

Nasz dziwak zwija i rozwija manatki, szykując się do finału opowieści, o którym wie, że jest nieunikniony jak to, co już wtopiło się w pamięć i niekiedy dopomina się o czas teraźniejszy, pochwytną cząstkę życia wiecznego. Tym są nawroty epifanii dzieciństwa, ustawiczne pojawianie się Pewnego Chłopca, w różnych postaciach dającego o sobie znać; czy po to, by jeszcze nadać minionym zdarzeniom i rzeczom znaczenie kiedyś przeoczone, albo niedocenione?

Nie ma wątpliwości, że nie-bohater „Manatków” jest aktorem. Jest teatrem. Niejednego Aktora.

  • 22:30 OT Rondo Nocne granie na monodramie
    „Ślad” w wykonaniu Piotra Nowotnego
    (wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo) scenariusz na podstawie wierszy Osipa Mandelsztama, fragmentów „Niewoli” i „Wędrownego sztukmistrza” C.K. Norwida, „Kuranatów” Leszka Aleksandra Moczulskiego oraz fragmentów „Nadziei w beznadziei” Nadieżdy Mandelsztam
    reżyseria Stanisław Miedziewski
    głos Nadieżdy Mandelsztam Irena Jun
    pieśń „Magadan” Andrzej Ciborski

„Ślad” to spektakl poetycki w formie i treści. Jednak nie liryczny i rytmiczny, a tragiczny i nerwowy. Zarazem niezwykle, „przenikliwie” wręcz mądry. Smutną mądrością, której może nauczyć tylko życie.

Oto poeta-aktor spowiada się przed widzem. Spowiada się z własnego talentu, z wartości poezji, z powagi i wagi własnej sztuki. Każde jego słowo może być tym ostatnim. Gnębiony przez ludzką niepamięć, historię, władzę… Poetyckie wersy wielu autorów to także wiele losów lecz wszystkie złączone w jeden dramat. Tragedię twórcy, którego poezja pozostanie lecz jemu nie wolno pozostać. Pomiędzy odrzuceniem i skazaniem, świadomością potęgi poezji, jej ocalaniem, między wersami, pomiędzy aktorem i widzem rozgrywa się ten dramat.

Sobota, 14 czerwca

  • 12:00 OT Rondo
    Koncert galowy festiwalu w reżyserii Wiolety Komar
    Ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród

Opublikowano w: SłupskWiadomości
Tagi: , , ,

Zapraszamy ponownie na www.gazetakaszubska.pl
Kontakt: redakcja@gazetakaszubska.pl

Czytaj także

Komentarze do artykułu (dodaj własny »).

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu.
Jeżeli masz ochotę, rozpocznij dyskusję.
Skorzystaj z formularza znajdującego się poniżej.

Dodaj komentarz