fot. nadesłane

W dniach od 11-17 maja 20 osób – nauczycieli i kadry edukacyjnej z województwa pomorskiego przebywało w Oslo (Okręg Akershus, Norwegia) w ramach projektu Skuteczny system kształcenia ustawicznego nauczycieli gwarancją wysokiej jakości edukacji dzieci i młodzieży, którego wnioskodawcą było Kuratorium Oświaty w Gdańsku, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

fot. nadesłane
fot. nadesłane

Powiat lęborski reprezentowały: Ewa Konofał (przedstawiciel Starostwa Powiatowego w Lęborku) oraz Barbara Grzegorczyk i Alina Fegler-Kotkiewicz (przedstawiciel dyrekcji i nauczycieli Zespołu Szkół Gospodarki Żywnościowej i Agrobiznesu w Lęborku).

Celem głównym Projektu było zwiększenie mobilności zagranicznej kadry edukacyjnej dla podnoszenia kompetencji zawodowych w zakresie organizacji doskonalenia nauczycieli zawodu. W ciągu 1-tygodniowej mobilności uczestnicy – w ramach szkoleń, warsztatów i wizyt (m.in. w dwóch szkołach zawodowych i dwóch uniwersytetach) zorganizowanych przez partnera przyjmującego nabyli nowe kwalifikacje zawodowe w zakresie badania potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli, budowania oferty doskonalenia dla nauczycieli, w tym mobilności zagranicznych, monitorowania efektywności doskonalenia nauczycieli oraz ewaluacji systemu organizacji doskonalenia nauczycieli. Wyjazd szkoleniowy wpłynął również na wzrost kompetencji językowych uczestników, pozwolił poznać problemy i wyzwania oraz atuty norweskiego systemu oświaty.

W Norwegii nauczyciele otrzymują bardzo duże wsparcie ze strony rządu i samorządów, jeśli chcą podwyższać swoje kwalifikacje i doskonalić umiejętności (dni wolne od pracy lub płatny urlop na czas studiów). W kraju tym bardzo duży nacisk kładzie się na powiązanie kształcenia zawodowego z rynkiem pracy. Uczniowie uczą się w bogato wyposażonych w nowoczesny sprzęt warsztatach, jednocześnie wykonują usługi dla ludności lub wytwarzają produkty użytkowe, które później są sprzedawane. Nauczyciele odbywają praktyki w zakładach pracy po to, aby przekazywana przez nich wiedza miała powiązanie z praktyką i potrzebami rynku pracy. Głównym problemem w Norwegii jest przedwczesne wypadanie uczniów z systemu oświaty.

Wyjazd stanowi bodziec do organizowania praktyk zawodowych dla uczniów oraz doskonalenia nauczycieli poza granicami naszego kraju po to, aby poprawili zdolność komunikowania się w języku obcym, poznawali zagraniczne standardy pracy i kształcenia oraz potrafili funkcjonować w międzykulturowym środowisku.

loga

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.