Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem w Gdyni prezentuje Jan Goliński z firmy Qumak S.A., wykonawcy systemu TRISTAR/ fot. Dorota Nelke

Mieszczące się w budynku magistratu przy ul. 10 Lutego 24 w Gdyni Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem jest już gotowe. W Centrum operatorzy zarządzać będą ruchem drogowym i transportem publicznym w Gdyni w ramach systemu TRISTAR.

Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem w Gdyni prezentuje Jan Goliński z firmy Qumak S.A., wykonawcy systemu TRISTAR/ fot. Dorota Nelke
Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem w Gdyni prezentuje Jan Goliński z firmy Qumak S.A., wykonawcy systemu TRISTAR/ fot. Dorota Nelke

W ramach II etapu projektu, który dotyczył wyłącznie Gdyni, w Centrum zainstalowano skomplikowane i nowoczesne oprogramowanie do zarządzania ruchem, powstał system kamer nadzoru wizyjnego, a także nowocześnie wyposażona serwerownia. Wybudowano również 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami oraz zmodernizowano 16 gdyńskich skrzyżowań, które już włączono do systemu. Trwa kalibrowanie systemu, choć już obserwuje się kilkuprocentową poprawę w przepustowości. Wartość prac wykonanych w II etapie projektu to ponad 29 mln zł brutto.

W pozostałych dwóch etapach zmodernizowane zostaną i włączone do systemu kolejne 44 gdyńskie skrzyżowania. System zostanie rozbudowany o kolejne moduły i funkcje, np. tablice zmiennej treści informujące o warunkach ruchu i czasach dojazdu do wybranych punktów w Trójmieście, tablice informacji parkingowej określające ilość dostępnych miejsc do parkowania, tablice informacyjne na przystankach komunikacji zbiorowej, terminale informacji dla pasażerów transportu zbiorowego, a także fotorejestratory prędkości i przejazdu na czerwonym świetle.

TRISTAR to największy, koordynowany przez Gdynię, partnerski projekt o charakterze metropolitalnym, realizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot. System ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji. Swoim zasięgiem obejmie ok. 150 trójmiejskich skrzyżowań. Dzięki systemowi i właściwemu sterowaniu światłami samochody zamiast stać w korkach w godzinach szczytu, będą mogły poruszać się ze stałą prędkością, co ma znacznie skrócić czas przejazdu głównymi arteriami aglomeracji.

Wartość całej inwestycji to prawie 134 mln zł brutto (Gdynia – prawie 58 mln zł, Sopot – ponad 6,5 mln zł, Gdańsk – ponad 69 mln zł), z czego 85% kosztów kwalifikowalnych pokrywa unijna dotacja. Zakończenie prac planowane jest na 31 grudnia 2013 r., a całego projektu, po regulacjach systemu i pomiarach kontrolnych, w pierwszej połowie 2014 r.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.