fot. www.portgdynia.pl

Port w Gdyni chce żeby duże statki oceaniczne zawijały do Gdyni a nie do Niemiec czy Holandii skąd i tak towary trafiają do naszego kraju. Zarząd planuje, że w 2015 roku dwa razy większe jednostki mogłyby zostać obsłużone przez Bałtycki Terminal Kontenerowy wówczas będzie szansa powalczyć z konkurencją. Jest jednak jeden warunek, uruchomienie autostrady A1.

fot. www.portgdynia.pl
fot. www.portgdynia.pl

Obecnie ładunki, które docelowo docierają do Polski są wyładowywane w największych europejskich portach, następnie z tamtą są transportowane do kraju. Zarząd Bałtyckiego Terminala Kontenerowego chce zmienić tę sytuację. – Dzisiaj w pewnej mierze niesprawność szlaków transportowych decyduje o tym, że importerzy np. japońscy producenci elektroniki, żeby nie tracić czasu i nie wozić swoich komponentów przez Polskę niesprawną drogą, wolą wyładować to w Rotterdamie, skąd szybciej to przejedzie do Polski. Szlaki wschód-zachód są bardziej zadbane i dlatego można to szybciej przewieźć, oszczędzić ok. 2-3 dni – mówi Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia. Jak zapowiada prezes terminala, do 2015 r. port w Gdyni będzie mógł przyjmować większe jednostki oceaniczne. Dotarcie towarów do centrum i na południe Polski ułatwiłaby w pełni uruchomiona autostrada A1.

– Otwarcie całej autostrady z północy na południe Polski umożliwi wożenie większej liczby kontenerów transportem drogowym. Dzięki temu Gdynia będzie mogła rywalizować z największymi europejskimi portami – Rotterdamem, Hamburgiem, Bremerhaven – uważa Szymborski. Aby w pełni i sprawnie funkcjonował transport z portu musiałaby odbyć się m.in. modernizacja linii kolejowej E 65. Nie mnie jednak do 2015 roku zostaną pogłębione kanały portowe z obecnych 13,5 do 15,5 metrów oraz zbudowana zostanie nowa obrotnica, czyli miejsce, w którym holowniki mogą obrócić statek, o średnicy 490 metrów. Umożliwi to obsługę statków o wielkości 10-12 tys. kontenerów TEU, czyli dwukrotnie większych niż obecnie. W tej chwili takie jednostki może obsługiwać jedynie terminal DCT Gdańsk.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.