fot. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku/ GK

Na zorganizowanej konferencji prasowej Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk dokonał podsumowania roku 2012. Zaplanowane inwestycje na rok 2012 zostały zrealizowane, ilość obsługiwanych pasażerów wzrosła, a zysk netto wyniósł blisko 12 milionów złotych. 2013 rok czekają już nowe inwestycje.

fot. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku/ GK
fot. Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku/ GK

– Tak doskonały wynik zawdzięczamy kondycji naszego regionu i mobilności jego mieszkańców oraz strategii biznesowej prowadzonej przez nasze lotnisko.” – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. W minionym roku ukończone zostały wszystkie strategiczne elementy programu inwestycyjnego. Dzięki nim Port Lotniczy Gdańsk stał się nowoczesnym lotniskiem na miarę europejskich regionalnych portów lotniczych. – „w 2012 roku zwiększyliśmy pasażerską przepustowość lotniska z 600 pasażerów mogących (jeszcze w 2011 roku) wylecieć w ciągu jednej godziny, do 2240 na godzinę. Wartość przepustowości na przylotach, to wzrost z 760 pasażerów/h do 1600. To oczywiście zawdzięczamy w głównej mierze nowemu terminalowi pasażerskiemu T2.

Wzrosła również przepustowość operacyjna lotniska. Obecnie w ciągu jednej godziny może być wykonane przynajmniej 30 operacji lotniczych (wartość maksymalna to ponad 40 operacji), w miejsce wcześniejszych 12 operacji startu/lądowania w ciągu godziny. Także wzrosła ilość miejsc postojowych dla samolotów. Maszyn kodu C (np. Airbus 320, Boeing 737) zamiast wcześniejszych 19, teraz możemy w jednym momencie zaparkować aż 35. Takie wartości osiągnęliśmy dzięki rozbudowie infrastruktury na którą finansowanie w największej mierze uzyskaliśmy ze środków unijnych w wysokości około 175 mln złotych oraz kredytu bankowego w wysokości około 140 mln złotych” – wyliczała Marzenna Krefft, Wiceprezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Wysokość wyniku operacyjnego powiększonego o amortyzację tzw. wyniki EBITDA – pokazują rzeczywiste wpływy, jakie w zeszłym roku osiągnęła nasza Spółka. Dzięki tym pieniądzom oraz dofinansowaniu ze środków unijnych (w ramach programu Infrastruktura i Środowisko) jesteśmy w stanie sami spłacać zarówno zaciągnięty kredyt, jak i całe koszty naszego programu inwestycyjnego oraz finansować bieżącą działalność, bez konieczności wyciągania ręki do naszych Właścicieli.” – tłumaczył Prezes Kloskowski. Rok 2013 to początek kolejnych inwestycji – zapowiada zarząd lotniska. Do najważniejszych z nich należeć będą: rozbudowa Terminalu Pasażerskiego T2, rękawy pasażerskie, budowa funkcji tranzytowej, budowa nowego Terminalu Cargo oraz podwyższenie kategorii lotniska (zwiększenie możliwość lądowania w trudniejszych warunkach, związanych z ograniczoną widocznością).

– „Podwyższenie kategorii lotniska z I na II i konieczne w związku z tym m.in. rozprucie drogi startowej celem umieszczenia w niej lamp osiowych, przy utrzymaniu obsługi ruchu lotniczego, to jedna z najtrudniejszych operacji. Obecnie dokonujemy licznych analiz i konsultacji, celem dokonania wyboru technologii, która po pierwsze umożliwi wykonanie instalacji pracując codziennie w ciągu kilku godzin nocnych oraz będzie jak najnowocześniejsza , a zarazem sprawdzona i bezpieczna, bo przecież ingerujemy w istniejącą nawierzchnię” – tłumaczyła Wiceprezes Krefft.

Pytany o najbliższą przyszłość Prezes Kloskowski odpowiada: „W ubiegłym roku podnieśliśmy sobie bardzo wysoko poprzeczkę. Nie ukrywam, że teraz mamy do czynienia ze stabilizacją rynku. Osiągnęliśmy drugie miejsce pod względem ilości obsługiwanych pasażerów wśród Polskich lotnisk regionalnych. Tej pozycji będziemy bronić. W tym celu cały czas staramy się powiększać naszą i tak bardzo atrakcyjną siatkę połączeń oraz przyciągać pasażerów i województw ościennych, a także Okręgu Kaliningradzkiego. Jestem przekonany, że osiągniemy stawiane przed sobą cele!”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.