Najczęściej stawiane za przykład centra logistyczne to obiekty w Hamburgu i Rotterdamie, teraz i w Polsce powstaje największe na Pomorzu Centrum Logistyczne, które łączy podobna cecha z zachodnimi. Przede wszystkim bardzo dobra lokalizacja i powierzchnia. Inwestycja ma kosztować 300 mln euro.
Powstające Pomorskie Centrum Logistyczne na działce o powierzchni 110 ha oferuje możliwość budowy magazynów logistycznych i hal produkcyjnych wraz z powierzchniami biurowymi o łącznej powierzchni ok. 500 000 m2. Główną zaletą PCL jest jego lokalizacja, gdzie łączy cztery gałezie transportu: drogowy, kolejowy, morski i lotniczy. – Jednym z największych atutów parku jest położenie w pobliżu portu kontenerowego DCT Gdańsk. Taka lokalizacja pozwala klientom łączyć działalność logistyczną i produkcyjną z usługami oferowanymi przez największy głębokowodny port kontenerowy na Bałtyku, zgodnie z koncepcją „port centric logistics”. Bezpośrednie sąsiedztwo z DCT to również korzyści finansowe dla klientów w postaci redukcji kosztów przeładunku, składowania i transportu – informuje Przemysław Rot, UM w Gdańsku.
– Pomorskie Centrum Logistyczne Goodman będzie miało również znakomite połączenia drogowe. Poprzez Trasę Sucharskiego, a dalej Południową Obwodnicę Gdańska centrum logistyczne będzie miało połączenie z autostradą A1 prowadzącą przez tak ważne ośrodki logistyczne w Polsce, jak Łódź i Górny Śląsk, aż do Czech. Jednocześnie droga ekspresowa S6 połączy Gdańsk ze Szczecinem oraz dalej z Niemcami, a droga S8 Gdańsk z Warszawą. Z kolei planowany tunel drogowy pod Martwą Wisłą połączy centrum logistyczne z lewobrzeżną częścią portu i dalej, przez Trasę Słowackiego, ponownie z Obwodnicą Trójmiasta. W odległości zaledwie 23 kilometrów od Pomorskiego Centrum Logistycznego znajduje się także Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, trzecie co do wielkości lotnisko w Polsce obsługujące zarówno krajowe jak i międzynarodowe połączenia – dodaje Rot.
Centrum Logistyczne to nie tylko obiekty i usługi magazynowania, przeładunku. Międzynarodowe Centra Logistyczne skupiają na swoim terenie dodatkowe obiekty takie jak np. stacje paliw, stacje serwisu pojazdów czy punkty gastronomiczne, miejsca świadczenia usług celnych, firmy ubezpieczeniowe – gdzie świadczone są usługi towarzyszące. W PCL będzie możliwość ustanowienia tu wolnego obszaru celnego i specjalnej strefy ekonomicznej. Firma Goodman, inwestor PCL podpisała już pierwsze umowy z najemcami powierzchni magazynowych. Pierwszymi najemcami magazynów w Pomorskim Centrum Logistycznym zostały firmy Kuehne + Nagel oraz Terramar. Operatorzy logistyczni zajmą odpowiednio 3 870 m² oraz 3 970 m² powierzchni magazynowych w pierwszym magazynie, którego budowę rozpoczęto we wrześniu 2012 r., a oddanie do użytku planowane jest na koniec pierwszego kwartału 2013 r.