mat. prasowe

Wiadomo już jak będzie wyglądał dworzec w Sopocie. Prace projektowe nad zwycięską koncepcją trwały do chwili obecnej. Na pewno nie zabraknie architektury zielonej, którą będzie widać z peronu.

mat. prasowe

Dobiegły końca prace projektowe nad budową zespołu budynków biurowo usługowo-handlowych wraz z infrastrukturą drogowo- parkingową,  stanowiących inwestycję zagospodarowania terenów przydworcowych. Członkowie Honorowej Rady, którzy jako pierwsi zobaczyli ukończony projekt, stwierdzili z zadowoleniem, iż przedstawiony projekt uwzględnił  ich postulaty, zawiera dobre i ciekawe rozwiązania architektoniczne i zagospodarowania zieleni. Następnie z rozwiązaniami architektonicznymi i najnowszymi wizualizacjami inwestycji zapoznani zostali sopoccy radni.

-„(…)Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego budynki usytuowano tak, aby wytworzyć przestrzeń publiczną w postaci placu, która płynnie łączy się z układem komunikacyjnym miasta. Uzyskano to poprzez podziemny układ komunikacji kołowej i pieszej będący fragmentem układu drogowego miasta. Spowolnienie i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego uzyskano dzięki zmienionemu układowi drogowemu. Przestrzeń publiczna dróg dojazdowych i placu miejskiego wraz z budynkami handlowo-usługowymi i dworcem kolejowym tworzą integralny multifunkcjonalny węzeł komunikacyjny wpisujący się w najnowsze światowe trendy projektowania obiektów zlokalizowanych w sąsiedztwie tzw. katalizatorów ruchu” – w projekcie wskazuje architekt, główny projektant inwestycji Marcin Kaniewski.

-„(…)Rozmaitość różnorodnych przestrzeni publicznych pojawiających się pomiędzy budynkami, pełnych zieleni wysokiej i średniej, z kaskadami i fontannami, pasaże handlowe i obszary przeznaczone do odpoczynku, jak i licznie zapraszające otwarte lokale gastronomiczne z pewnością przyczynią się do szybkiego „oswojenia” tej przestrzeni, kształtowanej jako przyjaznej wszystkim przechodniom i użytkownikom” – ocenia projekt miejski konserwator zabytków w Sopocie Danuta Zasławska.

Projektowany kompleks zabudowań będzie się składał z części dworca kolejowego, części handlowo – usługowej i biurowej oraz części hotelowej. Pod całością kompleksu znajdą się parkingi podziemne oraz częściowo przykryta placem cześć parkingowa z możliwością przejazdu pojazdów osobowych. Wysokość budynku nie przekracza 21 m, a zatem jest to budynek średniowysoki. Obiekt będzie posiadał jedną kondygnację podziemną i maksymalnie, w części hotelowej, sześć nadziemnych. Dwa nowe place miejskie z ciekawie zakomponowaną zielenią oraz nowa infrastruktura drogowa.

– Dla nas mieszkańców ważne jest, że obecny dworzec – wątpliwa wizytówka naszego miasta wreszcie zniknie, a w jego miejscu powstanie nowoczesny, bardzo funkcjonalny kompleks obiektów, pełen zieleni, z bardzo dobrą dostępnością komunikacyjną, przyjazny dla rowerzystów i dla niepełnosprawnych – mówi prezydent Sopotu Jacek Karnowski. Kto wie, czy  i ten obiekt nie stanie się w przyszłości rozpoznawalna wizytówką nowoczesnego kurortu. Miejmy nadzieję, że do Halowych Mistrzostw Świata w Lekkiej Atletyce, czyli do marca 2014 roku, będzie gotowy. Turyści, którzy przyjadą do nas w przyszłym roku zastaną już plac budowy. Aby jednak nie utrudniać korzystania z dworca mieszkańcom i gościom, na czas inwestycji w Sopocie powstanie tymczasowy dworzec. – dodaje Karnowski.

Nowy dworzec w głównej mierze będzie rozpoznawany ze względu na jego zieloną architekturę. – „Kontekst miejski wprowadzania zieleni i relacje do architektury istniejącej i projektowanej przy dworcu w Sopocie stał się myślą przewodnią całości założenia komponowania powierzchni zielonych. (…) Zieleń towarzyszy nam na poziomie ogólnodostępnej komunikacji i widoków zarówno z pasażu  jak i  z peronów. Cześć dachów została pokryta zielonymi kobiercami rozchodników, macierzanki i traw. (…) wprowadzono szereg gatunków roślinności obecnej już w codziennym życiu  przestrzeni zielonych Sopotu. Elementami podnoszącymi atrakcyjność szczególnie skwerów będą symboliczne formy wody wkomponowane w grafikę posadzki, nawiązujące do licznych strumyków sopockich. Całość ma przywołać znaczenie Sopotu jako miasta uzdrowiskowego”- komentuje arch. krajobrazu Jarosław Potocki.

Do całości projektu brakuje nazwy dworca. Zaproponowane zostały cztery nazwy: Sopot Centrum, Sopot, Sopot Promenada, Sopot Główny. Na stronie internetowej Miasta pojawi się jutro sonda, adresowana do mieszkańców Sopotu i metropolii gdańskiej z pytaniem o wskazanie nazwy inwestycji i tym samym nazwy stacji.

Galeria

mat. prasowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.