Transport pod „parasolem”

19 marca 2012r. | Drukuj

Już dziś rozpoczynają się ćwiczenia zespołowe Marynarki Wojennej RP  na Bałtyku. Główne zadania realizowane przez okręty 3 Flotylli Okrętów w Gdyni to m.in. osłona szlaków żeglugowych i zabezpieczenie transportu morskiego.

fot. K. Żakowski Marynarka Wojenna RP

Od poniedziałku, 19 marca, do piątku, 23 marca okręty 3 Flotylli Okrętów w Gdyni prowadzić będą działania w ramach tak zwanej Okrętowej Grupy Zadaniowej (OGZ). Będą to głównie ćwiczenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są do kraju surowce i towary o znaczeniu strategicznym. Inaczej mówiąc, okręty będą tworzyć swoistego rodzaju „parasol” bezpieczeństwa dla poruszającego się po morzach transportu.

W poniedziałek na morze wyszedł trzon sił okrętowych Marynarki Wojennej, posiadających możliwości zapewnienia osłony transportu morskiego: fregaty rakietowe ORP „Gen. K. Pułaski” i ORP „Gen. T. Kościuszko”, korweta ORP „Kaszub” oraz okręty rakietowe ORP „Orkan” i ORP „Piorun”. Powyższe siły uzupełnią trzy niszczyciele min: ORP „Mewa”, ORP „Czajka” i ORP „Flaming”, między innymi z zadaniem zapewnienia obrony i osłony transportu przed zagrożeniem minowym. Z okrętami współpracować będzie również lotnictwo morskie, w tym śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G oraz samolot patrolowo-rozpoznawczy B1R Bryza. Działania sił głównych będzie zabezpieczał zbiornikowiec ORP „Bałtyk” oraz okręt ratowniczy ORP „Zbyszko”.

Podczas manewrów OGZ załogi okrętów prowadzić będą monitoring żeglugi oraz sytuacji powietrznej. Przećwiczą osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza oraz atakami okrętów nawodnych. Prowadzone będą strzelania artyleryjskie oraz zadania przeciwminowe. W trakcie działań okręty bojowe wspierane będą przez zbiornikowiec, dzięki czemu będą mogły zaopatrywać się w morzu bez konieczności powrotu do portu. Równolegle do działań bojowych ćwiczone będą akcje ratownicze z udziałem między innymi grup nurkowych. Operacje lotnicze, we współdziałaniu z siłami okrętowymi, prowadzić będą załogi śmigłowca pokładowego SH-2G przeznaczonego do zwalczanie okrętów podwodnych oraz samolot patrolowo – rozpoznawczy B1R Bryza. Okręty przećwiczą również manewrowanie w szykach oraz procedury łączności.

Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 60 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo już ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego.

Z powyższej sytuacji w dużej mierze wynikają scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej, które skupiają się m.in. na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania. Dużo ćwiczeń obejmuje zatem działania okrętów i lotnictwa morskiego na rzecz osłony transportu morskiego i bezpieczeństwa żeglugi. Chodzi głównie o przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. Prowadzone są działania przeciwminowe, antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju i humanitarne. Ćwiczenia o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.

Źródło. Marynarka Wojenna RP


Tagi: , ,

Zapraszamy ponownie na www.gazetakaszubska.pl
Kontakt: [email protected]


Warning: Use of undefined constant rand - assumed 'rand' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/umedia/domains/gazetakaszubska.pl/public_html/wp-content/themes/gk02/functions.php on line 133
Czytaj także

Komentarze do artykułu (dodaj własny »).

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu.
Jeżeli masz ochotę, rozpocznij dyskusję.
Skorzystaj z formularza znajdującego się poniżej.

Dodaj komentarz