fot. PŻM

Najstarsze w Polsce przedsiębiorstwo armatorskie łączy tradycję z nowoczesnym zarządzaniem. Polska Żegluga Morska dużo inwestuje i wciąż szuka nowych kontraktów.

W pierwszym półroczu 2011 roku PŻM przewiozła łącznie 9,6 mln ton ładunków, w tym: 2,5 mln ton produktów zbożowych, 1,2 mln ton węgla i koksu, 1,1 mln ton nawozów, 548 tys. ton fosforytów, 371 tys. ton płynnej siarki, 161 tys. ton rudy żelaza, 138 tys. ton wyrobów stalowych, 62 tys. ton siarki suchej. Ponadto : 388 tys. ton pozostałych masowych  i 3,2 mln ton w ramach czarterów.

Jedynie 7,5 proc. to ładunki polskiego handlu zagranicznego, w tym 59 proc. w imporcie oraz 41 proc. w eksporcie. Pozostałą część, a więc 92,5 proc. ładunków statki PŻM przewożą pomiędzy portami obcymi.

Do Polski PŻM przywozi fosforyty z północnej Afryki na rachunek Zakładów Chemicznych Police (w ciągu pierwszego półrocza 2011 – ponad pół miliona ton), natomiast z Polski statki PŻM transportują koks do Bremen na rachunek firmy Arcelor Mittal.

fot. PŻM

Rok 2011 jest rekordowym, jeśli chodzi o dostawy nowego tonażu w PŻM, która zamierza włączyć do swojej floty dziesięć nowych statków. Wcześniej wynik taki udało się osiągnąć przed 31 laty, w 1980 roku. Wówczas były to jednak głównie małe masowce o nośności 4400 DWT.

W chwili obecnej Polska Żegluga Morska znajduje się w połowie realizacji swojego programu odnowy tonażu przewidzianego do realizacji w latach 2005-2015. W ramach tych inwestycji odebrano już łącznie 19 statków, w tym 10 ze stoczni Xingang (38-tysięczniki typu „Kujawy”), cztery ze stoczni New Times Shipyard (80-tysięczniki) oraz pięć jeziorowców ze stoczni Mingde (30-tysięczniki).

W związku z powiększającą się flotą, tym roku PŻM zamierza zatrudnić około 400 osób, w załogach pływających. Aktualne zatrudnienie w PŻM wynosi, na morzu – 2539 osób natomiast na lądzie – 272 osoby. Wszyscy są obywatelami polskimi. W całej Grupie PŻM pracuje około 4000 osób.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.